خلاصة:
زمینه: به منظور دستیابی به اهداف سازمانی لازم است روابط بین مدیران و کارکنان بهگونهای باشد که طی آن زیردستان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه، ایدهها و نظرات سازنده خود را در راستای ارتقای برونداد سازمان بیان نمایند. در جستجوی شناسایی عوامل تسهیل کننده این امر، هدف از پژوهش حاضر تحلیل روابط بین جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی بود.
روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان مشتمل بر 332 نفر بودند و با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 125 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم، آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی، روابط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که جو اخلاقی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطه سرمایهروانشناختی بر آوای سازمانی تاثیرگذار است.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، از طریق بهبود جو اخلاقی سازمان میتوان زمینه ارتقای سرمایه روانشناختی و افزایش آوای سازمانی را فراهم آورد.
ملخص الجهاز:
پیشبینی آوای سازمانی از طریق جو اخلاقی و سرمایۀ روانشناختی دکتر مژگان درخشان( گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان (تاریخ دریافت: 2/5/95، تاریخ پذیرش: 1/8/95) چکیده زمینه: به منظور دستیابی به اهداف سازمانی لازم است روابط بین مدیران و کارکنان بهگونهای باشد که طی آن زیردستان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه، ایدهها و نظرات سازنده خود را در راستای ارتقای برونداد سازمان بیان نمایند.
جدول 4: رابطه سرمایه روانشناختی و ابعاد آن با آوای سازمانی و ابعادش (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از آنکه بررسی فرضیههای قبلی نشان داد که بین متغیرهای جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی روابط مثبت و معناداری وجود دارد، در ادامه چارچوب مفهومی پژوهش مبنی بر تأثیر جو اخلاقی بر آوای سازمانی، به صورت مستقیم و با واسطه سرمایه روانشناختی، از طریق مدل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نگارۀ 1: مدل نهایی پژوهش در جدول 5، خلاصه مدل معادلات ساختاری پیرامون تحلیل روابط جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی ارائه شده است.
جدول 6: شاخصهای نیکویی برازش پیرامون ارزیابی مدل نهایی پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث هدف از این پژوهش، مطالعه نقش جو اخلاقی در پیشبینی آوای سازمانی بهصورت مستقیم و باواسطه سرمایه روانشناختی بود.
بنابراین قابل انتظار است که نتایج پژوهش حاکی از نقش میانجی سرمایه روانشناختی در افزایش ارتباط بین جو اخلاقی و آوای سازمانی باشد.