خلاصة:
زمینه: رعایت اصول اخلاقی از سوی عوامل اجرایی کسبوکارهای کوچک میتواند در شکلدهی رفتار مشتریان و حفظ آنها تاثیر داشته باشد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تحلیل رعایت اخلاق در باشگاههای بدنسازی با رفتار مصرفی ورزشکاران بود.
روش: تحقیق حاضر کاربردی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق ورزشکاران باشگاههای بدنسازی استان کردستان بود و نمونه آماری بهصورت تصادفی 305 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/ 0 بهدست آمد. دادههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرم افزار AMOS و SPSSمورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مطلوب و نشان دهنده تایید مدل پژوهش بود. با توجه به نتایج، رفتارهای اخلاقی عوامل اجرایی روی رفتارهای مصرفی ورزشکاران تاثیرگذار بود (74/ 0). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای رفتار اخلاقی (به جز مسئولیتپذیری)، رابطه معناداری با متغیرهای رفتار مصرفی داشتند.
نتیجهگیری: رفتار اخلاقی و رعایت اصول آن از عوامل موثر بر رفتار مصرفی مشتریان به ویژه در محیطهای ورزشی و باشگاههای بدنسازی میباشد و به فعالان این حوزه در رسیدن به اهداف اقتصادی و ورزشی خود کمک شایانی خواهد کرد.
ملخص الجهاز:
از جمله رفتارهای اخلاقی که مدیران و کارکنان سازمانها و کسبوکارهای ورزشی میتوانند رعایت کنند میتوان به مسئولیتپذیری6، رفتار عادلانه7 و اخلاق حرفهای8 اشاره کرد: در زمینه اخلاقیات کار، بیشتر تلاشها بر تمایز بین انواع مسئولیتپذیری نهاده شده است.
نتایج تحقیقات نشان میدهد که هر اندازه سازمانها و کسبوکارها اصول رفتار اخلاقی را در سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند پیآمدهای مثبتی برای آنها از لحاظ میزان حفظ و وفاداری مشتریان و تقویت رفتارهای مصرفی10 در پی خواهد داشت.
(507/0 = r2،001/0 = P ،632/34 = F3,301) جدول 6: ضرایب رگرسیون ابعاد رفتار اخلاقی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث در این پژوهش سعی بر آن شده است تا رابطۀ رعایت اخلاق در باشگاههای بدنسازی با رفتار مصرفی ورزشکاران استان کردستان مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که متغیرهای رفتار عادلانه و اخلاق حرفهای با متغیر کمیت مصرف در ارتباطند و تنها متغیر مسئولیتپذیری با مؤلفۀ کمیت مصرف رابطه ای نداشت، در بعد رفتار عادلانه میتوان گفت که هرچه برخورد مناسب با ورزشکارن، اعتقاد به داشتن رفتاری یکسان و رعایت حق و حقوق ورزشکاران از طرف عوامل اجرایی باشگاههای بدنسازی رعایت گردد، میزان کمیت مصرف، تبلیغ شفاهی و تمایل به حضور مجدد ورزشکارن نیز افزایش مییابد.
در بعد اخلاق حرفهای چنین میتوان اظهار نمود که هرچه عوامل اجرایی باشگاههای بدنسازی به ارتقاء و شناسایی حرفهای در کار، داشتن درک سریع و صحیح از نیازهای ورزشکاران، داشتن انضباط و دقت در ارائه خدمات و حساسیت در انجام وظایف خود توجه داشته باشند به طبع آن به افزایش مشتری، تبلیغ شفاهی، کمیت مصرف بالاتری و تمایل به حضور بیشتری از طرف ورزشکاران دست خواهند یافت.