خلاصة:
تسهیم دانش فرآیندی است که در آن افراد دانش شان (ضمنی و صریح) را مبادله، با هم دانش جدید را
ایجاد می کنند. دانش یکی از منابع نامحدود، تمام نشدنی و ارزشمند برای سازمان هایی است که به بقاء در
محیط رقابتی می اندیشند و با استفاده از آن می توان به مزیت های رقاب تی دست یافت. هدف از انجام
پژوهش حاضر فراتحلیلی بر زمینه ها، حوزه ها، روندها و موضوعات مرتبط با رفتار تسهیم دانش با استفاده
از مقاله های چاپ شده در نشریات معتبر علمی کشور در بازه ی زمانی ( ١٣٨٥-١٣٩٥ )، بررسی و تحلیل
می پردازد. جامعه آماری پژوهش ٢١ مقاله مندرج در هجده نشری ه علمی – پژوهشی در حوزه ی علوم
انسانی و اجتماعی، مهندسی فناوری اطلاعات را شامل می شود. حجم نمونه این پژوهش شامل همه ی
مقالات چاپ شده در زمینه های متنوع تسهیم دانش که به روش نمونه گیری تمام شماری انتخاب و به
صورت جداگانه کدگذاری و تجزیه و تحلیل شده اند. بدین منظور فرا تحلیل مقاله های علمی موجود در
فرم جام ع تلخیص و استخراج اطلاعات » زمینه ی رفتار تسهیم دانش در ایران، فرم مخصوصی با عنوان
« مضمون و محتوای اصلی » تهیه شد که حاوی پرسش ها و مقولاتی در خصوص « مقاله های ویژه ی فراتحلیل مقالات مذکور بود. نتایج پژوهش می تواند دید جامعی را در خصوص ابعاد و « مدل مفهومی » و
نگرش های مقالات رفتار تسهیم دانش به محققین و اساتید علاقه مند حوزه مدیریت دانش و رفتار تسهیم
دانش ارائه نماید.
ملخص الجهاز:
"جدول ١: رفتار تسهیم دانش در نشریات مورد بررسی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول (٢)، نشان میدهد که به طور کلی هجده نشریه مورد بررسی در این پژوهش بیشترین توجه خود را در حوزه های متنوع رفتار تسهیم دانش بر موضوع سرمایه اجتماعی (٢٥%) و رفتار دانشجویان ، دانشگاه ها و مدل تولید (١٥%)، قرار داده و به میزان بسیار ناچیزی به مضامینی مانند: عوامل سازمانی، صنعت بانکداری، اعتماد سازمانی، فرهنگ سازمانی و چابکی و نقش رفتار تسهیم دانش در هریک از آن ها پرداخته اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) رفتاری به عنوان عوامل تاثیرگذار بر (١٣٩٣) وضعیت تسهیم دانش ضمنی میان کارکنان : بانک ملی شهر کرمانشاه بررسی نقش قرارداد روان شناختی مرادی، کریمی و قراردادهای روان شناختی رابطه ای، اعتماد متقابل ، رابطه ای در افزایش سرمایه ی اجتماعی گلستانی نیا، (١٣٩٢) همکاری، تسهیم دانش رابطه ای و اثر آن بر رفتار تسهیم دانش بررسی نقش ویژگی های شخصیتی در یوسفی و همکاران ، برون گرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، روان تسهیم دانش (١٣٩٤) رنجوری، گشودگی در برابر تجربه تاثیر اشتراک دانش بر توفیق در برون رهنورد و خاوندکار، اشتراک دانش (صریح / ضمنی)، قابلیت سازمانی، سپاری خدمات فناوری اطلاعات (١٣٨٧) شراکت پذیری، موفقیت برون سپاری تاثیر تسهیم دانش بر نوآوری و عملکرد تسهیم دانش صریح ، تسهیم دانش ضمنی، سرعت شائمی و همکاران ، شرکت های کوچک و متوسط با نوآوری و کیفیت نوآوری، عملکرد ابعاد مالی، (1391) رویکرد کارت امتیازی متوازن مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری ٥.
نتایج پژوهش نشان داد، که به طور کلی هجده نشریه مورد بررسی در این پژوهش بیشترین توجه خود را در حوزه های متنوع رفتار تسهیم دانش بر موضوع سرمایه اجتماعی (٢٥%) و رفتار دانشجویان ، دانشگاه ها و مدل تولید (١٥%)، قرار داده و به میزان بسیار ناچیزی به مضامینی مانند: عوامل سازمانی، صنعت بانکداری، اعتماد سازمانی، فرهنگ سازمانی و چابکی و نقش رفتار تسهیم دانش در هریک از آن ها پرداخته اند."