خلاصة:
مطابق آیۀ: (اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَکمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ) (حدید:20)، برخی مفسران گرایشهای پنجگانۀ، لعب، لهو، زینة، تفاخر و تکاثر را ازجمله عمدهترین گرایشهای انسانی برشمرده و آنها را با پنج دورۀ سنیِ حیات دنیوی انسان یعنی کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی مرتبط دانستهاند. در این میان گرایش «زینت» با دورۀ جوانی، یعنی بهار عمر و زیباترین فصل حیات دنیوی انسان، متناظر است. به لحاظ معناشناسی مطلق زیبایی، ازجمله معانی زینت است؛ و جوان که به بیان قرآن، در این دوره درنهایت قوّت و از سویی بالندگی و زیبایی جسمانی است، خود مصداق تامّ زینت است. این پژوهش درصدد تبیین اوصاف زینتگرایی از منظر آیات قرآن و تفاسیر آنها، و پیوند این گرایش با شاخصههای دوران جوانی از دیدگاه روانشناسی رشد است. مطابق آیات قرآنی زینتگرایی محدود به بازۀ سنی خاصی نیست، امّا با توجه به شاخصههای دوران جوانی ظهور و پدیداری این گرایش میتواند در این ایّام باشد. از منظر قرآن زینتگرایی دوسویۀ مذمومِ خودنمایی و سویۀ ممدوح خودآرائی را در محدودۀ شریعت داراست. برترین زینت از دیدگاه قرآن زینت قلب، یعنی ایمان است و جوانان آراسته به این زینت در کلام وحی ستوده شدهاند.
ملخص الجهاز:
زيبايي به صورت مطلـق خـود بـه معنـاي زينـت است و طبق ديدگاه تفسيري اوج ظهور و پديداري اين گرايش مي تواند متناظر با دورٔە جواني يعني بهار عمر و زيباترين فصل حيات آدمي باشد.
برخي آيات قرآن به مؤلفه هايي از زينـت گرايي اشـاره دارنـد کـه بـا شاخصـه هاي دورٔە جواني در پيوند است .
نيز در برخي آيات به دوام نداشتن زينت هاي دنيا تصريح شده است که تعبير «حياة الدنيا» در معنـاي زندگي زودگذر و پايانپذيري است کـه در مقابـل زنـدگي جـاوداني و ابـدي بـه مـا نزديـک تر اسـت (طباطبايي ، ١٤١٧ق : ٦٢/١٦).
با توجه به همۀ آيات فوق و آنچه از خصوصيات زنـدگي دنيـا و زينت هـاي آن در آيـات قرآنـي ذکر شد، ازجمله اينکه ابزار امتحان و زودگذر است ، و از سويي بـا توجـه بـه روحيـۀ آرمـانگرايي و کمال طلبي جوان و جاذبه اي که همۀ زينت هاي دنيايي براي او دارد، به نظر مي رسـد اگـر جـوان تحت هدايتگري هاي الگو و هادي به حقي قرار گيرد، از همين دوره در مسـير رسـيدن بـه اهـداف اصلي و غايي آفرينش انسان گام بر خواهد داشت .
«زينت » عمل از ديگر زينت هاي مطرح شده در قرآن کريم ، زينت اعمـال اسـت کـه در برخـي آيـات بـه صـورت مطلق عمل و در برخي آيات ديگر مقيد به زينت سوء و بد شده است .