ملخص الجهاز:
"چنانکه ملاحظه میفرمایید از این قبیل آیات و احادیث که نمونههای فراوانی دارد،استفاده میشود که قرآن کتابی است جامع همه علوم مورد نیاز مردم و تبیان و روشنگر هر چیزی است و این مطلبی است که ائمه اطهار علیهم السلام از سه طریق برای علوم ائمه ذکر شده است؛اول تفسیر و توضیحی که بوسیلهء پیامبر یا امام سابق انجام گرفته، دوم نوشته و کتابی که به دستشان رسیده،سوم القاء در قلب و تاءثیر در گوش که نوعی است دیگر که افضل علوم نامیده شده است (به تصویر صفحه مراجعه شود) آن خبر دادهاند و در احادیث متواتر آمده است و قابل تردید و تشکیک نیست،گرچه چگونگی مطلب،خوب برای ما روشن نیست و چنین علومی را نمیتوانیم از قرآن استفاده نماییم، شاید مراد علوم و اخبار مربوط به شریعت و ارشاد و هدایت مردم باشد،آن هم به صورت کلی و ریشهای نه جزئی،ولی در این قسمت هم ما ناتوانیم و نمیتوانیم مدرک هر چیزی را و لو به صورت کلی در قرآن بیابیم لیکن ناتوانی ما دلیل عدم وجود ریشههای علوم در قرآن نیست.
2-ارث بردن احادیث این نوع از علوم از طریق احادیث حاصل میشود که در حدیث حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به عنوان«غابر» معرفی شده که به«مزبور»و«مکتوب»تفسیر شد در توضیح مطلب یادآور میشویم که:احکام و قوانین و معارف اسلام،از آغاز بعثت تا هنگام وفات تدریجا بر پیامبر اکرم(ص)نازل شد و دین اسلام به حد کمال رسید و در هر فرصتی آنها را در اختیار مسلمین قرار میداد،امام اوضاع و شرایط عمومی حماد میگوید از حضرت صادق علیه السلامشنیدم که میفرمود:چیزی نیست مگر اینکه دربارهء آن در قرآن یا سنت حکمی وارد شده است (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسلمانها در دوران 32 ساله نبوت آنچنان مساعد نبود که پیامبر گرامی اسلام بتواند احکام و قوانین شریعت را به طوری نشر دهد که از دستبرد حوادث کاملا محفوظ بماند و در جایگاه امنی ثابت باشد."