Abstract:
هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر بهبود آموزش قرآن، شامل عوامل انسانی، روش تدریس، مواد و تجهیزات آموزشی و محتوای انتخابشده از منظر معلمان ابتدایی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی معلمان ابتدایی شهر تهران را شامل میشود که تعداد آنها ۱۵۳۷۷ نفر بوده است. گروه نمونه طبق «جدول مورگان» شامل ۳۷۷ نفر از معلمان است که با روش نمونهگیری بهصورت خوشهای و تصادفی از میان مدارس جهتهای اصلی جغرافیایی شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) انتخاب شدهاند. روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» و ابزار آن پرسشنامه محققساخته بود و شاخصهایی از چهار عامل موثر بر بهبود آموزش قرآن از طریق پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفتند.مطابق یافتههای این پژوهش در مجموع، بهطور میانگین ۹۸ درصد معلمان با بیشترین فراوانی اظهار داشتند که محتوای انتخابشده بر بهبود آموزش قرآن موثرند. ۴/۹۶ درصد معلمان با بیشترین فراوانی بیان داشتند که روش تدریس قرآن معلمان بر بهبود آموزش قرآن موثر است. ۶/۹۳ درصد معلمان مورد مطالعه، مواد و تجهیزات آموزشی را بر بهبود آموزش قرآن موثر میدانند. ۳/۹۳ درصد معلمان مورد مطالعه نیز با بیشترین فراوانی اظهار کردند که عوامل انسانی بر بهبود آموزش قرآن تاثیرگذارند
Machine summary:
"آیا محتوای انتخاب شده بر بهبود آموزش قرآن در دورة ابتدایی مؤثر است؟ تجزیهوتحلیل سؤالات پژوهش در این تحقیق شاخصهای عوامل انسانی که عبارتاند از: سطح علمی معلمان، آشنایی با روش آموزش قرآن، دانش محتوایی، دانش حرفهای، دانش موضوعی قرآن، علاقهمندی معلمان، توجه و همکاری مدیران در زمینة اجرای آموزش قرآن، دورههای ضمنخدمت فرهنگیان، رضایت شغلی معلمان، نقش معلمان راهنما و تدریس قرآن توسط معلم پایه که به ترتیب به کمک سؤالهای ۱تا۱۱ پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتهاند و نتیجة آنها در جدول ۱ آمده است.
توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به تأثیر عوامل انسانی بر بهبود آموزش قرآن در دورة ابتدایی رجوع شود به تصویر صفحه معلم اساسیترین عامل برای ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق اهداف برنامههای آموزشی و پرورشی است."