Abstract:
با افزایش روزافزون تقاضای سفرهای شهری، یکی از اصلی ترین راهکارها برای مدیریت حمل ونقل شهرها، افزایش سهم حمل ونقل عمومی شهری می باشد. برای افزایش مطلوبیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، سیستم های متنوعی، طراحی و بهره برداری شده اند که سیستم حمل ونقل سریع اتوبوسی، یکی از آن هاست. در کلان شهر تبریز در سال 1387 اقدام عاجلی برای استفاده از این سیستم در خیابان اصلی شهر انجام گرفت که موجب بر هم خوردن شبکه ارتباطات شهری و مشکلات متعددی گردید. پژوهش حاضر، اهداف و راهبردهای سامانه اتوبوس های تندرو (سات) و میزان رضایت استفاده کنندگان از این سیستم در شهر تبریز را با استفاده از مطالعات میدانی و تحلیل آماری، ارزیابی کرده است. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شده اند. جامعه آماری تحقیق شامل تمام مسافران استفاده کننده از اتوبوس های تندرو است. روش نمونه گیری، خوشه ای است و پرسشنامه طراحی شده، از طریق pre-test بررسی شده و پایایی آن، با آلفای کرونباخ (727/ 0)، تایید و روایی پرسشنامه از طریق ارائه به متخصصین امر و صاحب نظران، تایید شده است. برای اثبات فرض آماری، از آماره های کندال، سامرز دی، خی دو، همبستگی پیرسون و رگرسیون رتبه ای، استفاده شده است. نتایج، نشان دهنده وجود همبستگی معکوس و معنی دار بین تحصیلات و میزان رضایت از سامانه اتوبوس های تندرو است؛ یعنی با افزایش سطح تحصیلات، میزان رضایت، پایین می آید.
With rising demand of urban travels، one of the main strategies to manage cities’ transport is enhancement the share of urban public transport. To increase the desirability of the use of public transport، various systems were designed and utilized. One of them is BRT. Immediate action was carried out in Tabriz Metropolis to use this system in the main street of the city leaded to disrupt the urban communications network and different problems. This research evaluated the goals and strategies of BRT system and the degree of users’ satisfaction of it in Tabriz by using field studies and statistical analysis. It has a descriptive-survey essence and data were collected by the researcher made questionnaire. Target society includes the passengers using BRT. The method of sampling is clustering and the designed questionnaire was reviewed via pre-test، its stability was verified by Cronbach alpha of 0.727 and its validity confirmed by presenting to experts and specialists. To prove statistical assumption، Kendall statistics، Summer’s Day، Chi-square، Pearson’s correlation and ordinal regression were used. The results show that there is an inverse and significant correlation among education and satisfaction rate of BRT system. It means that with increasing levels of education، the satisfaction decreases.