Abstract:
یکی از مهم ترین نیازهای کشورهای مختلف برای دستیابی به توسعه ، بهره مندی از شیوه های حمل ونقل موثر بر انتقال کالا و خدمات در زمان کمتر، همراه با ایمنی بیشتر است . ساخت و بهره برداری از جاده ها در کشورهایی از جمله کشور ما که با هدف های یادشده انجام میشود، در صورت نبود توجه کافی به مسائل زیست محیطی ، مشکل های متعددی را ایجاد میکند که برآیند آن ها، بر تحقق هدف عمدة توسعه پایدار، تاثیرگذار خواهد بود. احداث آزادراه تهران - شمال ، یکی از پروژه های درحال انجام است که آثار زیست محیطی متعددی بر دهستان کن - سولقان دارد. پژوهش حاضر، کاربردی و روش انجام آن پیمایشی است . در گردآوری اطلاعات ، از روش اسنادی و میدانی استفاده شده است . ابزار گردآوری اطلاعات ، به دلیل ماهیت پژوهش ، پرسشنامه ، مشاهده ، مصاحبه با کارشناس و افراد محلی بوده است . اطلاعات به دست آمده ، با استفاده از مدل ماتریس ایرانی مخدوم ، تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج بیانگر آن است که این پروژه با داشتن آثار مفیدی در زمینه کاهش استهلاک وسایل نقلیه ، صرفه جویی در وقت رانندگان ، افزایش درآمد ملی، کاهش ترافیک ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش تصادف ها به لحاظ ایمنی بیشتر نسبت به سایر مسیرها، آثار مخربی نیز بر محیط بیولوژیکی، فیزیکی، جغرافیایی و موقعیت توریستی دهستان سولقان دارد. همچنین نتایج مدل بیانگر آن است که این پروژه با ارائه گزینه های اصلاحی و به شرط بهسازی، قابلیت اجرا دارد.
Machine summary:
"احداث آزادراه تهران - شمال ، یکی از پروژه های درحال انجام است که آثار زیست محیطی متعددی بر دهستان کن - سولقان دارد.
عمدٔە پرسشهایی که در ای پاوهش مطرح می شود، در دو حوزٔە کلی است : - احداث بزرگراه تهران- شمال، چه تأثیرهایی بر محدودٔە روستایی ک و سولقان دارد؟ - چه راهکارها و برنامههایی در جهت اصلح و ساماندهی پروژٔە احداث بزرگراه می توان پیشبینی کرد، بهطوریکه کمتری اثر منفی را بر روستای ک و سولقان داشته باشد؟ مبانی نظری ارزیابی آثار زیستمحیطی، یک پیشبینی برای پیشدیری از پیامدهای زیستمحیطی و وابسته به بررسی عناصر و متغیرهای گوناگون است )ورشوساز، ٢٠١٠(.
میانگین کلی فعالیت ها و پارامترهای محیطی در ماتریس های ارزیابی / منبع: ندارندگان حال پس از ارزیابی فعالیتها و پارامترهای محیطی، تعیی سودمندی یا مخرببودن آنها و سپس میاندی کلی ارزیابیها، از طریق جدول ٩ میتوان وضعیت کلی پروژٔە احداث آزادراه تهران- شمال را از نظر تأثیری که در محیط روستای ک و سولقان میگذارد، تعیی کرد: جدول ٩.
درواقع، باید به ای نکته اشاره کرد که احداث آزادراه، بهصورت بالقوه تنها شامل آثار منفی نیست و توسعة آن در زمینة توسعة اقتصادی و فرهندی روستا نقشآفری است؛ بنابرای ، ضروری است که در درجة اول، برای کاهش آثار منفی تلش شود و در درجة دوم باید سعی کرد از ای پتانسیل در جهت توسعة اقتصادی و اجتماعی روستا استفاده شود؛ بنابرای ، در ای بخش، برای اصلح پروژه و کاهش آثار منفی آزادراه، راهکارها و پیشنهادهای لزم به شرح زیر ارائه میشود: مهمتری اقدام در بحث احداث آزادراه، آموزش گروه عملیاتی احداث آزادراه در زمینة حفاری و سایر فعالیتهای ساختمانی است؛ زیرا در صورت حفاری مناسب و همچنی رعایت اصول کوهبری و خاکریزی و خاکبرداری، بسیاری از آثار و پیامدهای منفی آزادراه کاهش مییابد."