Abstract:
امروزه به دنبال رشد سریع جمعیت و گرایش به شهرنشینی ، تقاضای فزاینده ای علاوه بر مسکن برای حمل ونقل های درون شهری به وجود آمده است این موضوع در پی خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده ، که برنامه ریزان شهری را ملزم به شناخت الگوی شهری ، ژئومرفولوژی شهری ، شبکه های ارتباطی ، ویژگی های جمعیتی ، اقتصادی ، اجتماعی به منظور ساماندهی می نماید. چنین وضعیتی که اکنون ترافیک درمحدوده ناحیه پنج شهر بندر انزلی و مرکزی شهر به وجود آورده است تنها کندی رفت و آمد، ازدحام و شلوغی ، بروز اختلالات رفتاری ، نمی باشد؛بلکه نبود طرح قانونی و اجرایی دقیق که اعمال تشویق ها و ضوابط منطقه بندی در آن رعایت شده باشد نیزدر این موضوع دخیل می باشد. بافت قدیمی شهر بندر انزلی به علت کمبود فضاهای ارتباطی و نیز ترافیک بیش از حد و تراکم وسایل نقلیه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در آن افزایش داد. روش انجام این تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده است و روش گردآوری آن ترکیبی از روش های مطالعه اسنادی و تطبیقی ، وابزار گردآوری برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ایی و پرسشنامه و مشاهده مستقیم بهره گرفته شده است . نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بازسازی بافت فرسوده و قدیمی ناحیه پنج شهر بندر انزلی نیازمند یک طرح اصولی با تمام ابعاد اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و قانونی دارد که باعث بهبود وضعیت ترافیکی می شود. علاوه بر آن توجه به طراحی ترافیکی و ایجاد پارکینگ محله ای در توسعه این شهرمی تواند از مشکلات آتی آن کم کند و باعث توسعه و گسترش و در نهایت افزایش ارزش زمین های شهری در آن قسمت گردد.
Machine summary:
"6 3 - 38 29 سطح معنی داری ٩٥ درصد H٠= عدم تناسب بین ساخت و سازهای مسکونی و شبکه حمل و نقل در بندر انزلی منجر به بروز مشکلات ترافیکی و افزایش تصادفات درون شهری شده است .
شهری به نسبت جمعیت سطح معنی داری ٩٥ درصد H٠ = عدم تناسب بین ساخت و سازهای مسکونی و شبکه حمل و نقل در بندر انزلی منجر به بروز مشکلات ترافیکی و افزایش تصادفات درون شهری شده است .
پخش تدریجی سازمان ها؛ ادارات و مراکز پر تردد در کل سطح شهر به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در یک قسمت مشخص ، تعامل سازمانهای متولی امور شهری با سایر نهادها و سازمانهای غیر مسئول در امر فرهنگ سازی ؛ آموزش و کمک های عمرانی و بودجه ای ، تدوین قوانین کاربردی در امر بهبود تر فیک ، آموزش ترافیکی در سطوح مختلف جامعه ، تبلیغات گسترده و هدفمند، پیش بینی خط ویژهای برای اتوبوس ؛ تاکسی و خودروهای امداد و نجات ، نوسازی اصولی بافت قدیمی با عقب نشینی قانونی ، احداث پارکینگ در سطح شهر و محله ، راهنامیی گردشگران و تازه واردان در ورودی های شهر جهت جلوگیری از سرگردانی آنان و ایجاد ترافیک های کاذب در شهر، زیر بار ترافیک قرار گرفتن کمربندی شهر به منظور هدایت بخشی از بار ترافیکی بخش مرکزی به پیرامون ، عرض معابر متناسب با تعداد جمعیت و تراکم پیش بینی شده درهر محله در طرح ریزی شهری از جمله پیشنهادهای تحقیق حاضر به شمار می روند."