Abstract:
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است . در دیدگاهی جدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب ، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است . سرمایه فکری نیز به عنوان یکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانها در عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری است . گرین لیف این پارادایم جدید را رهبری خدمت گزار معرفی میکند که ویژگیهای آن تامین کننده ضروریات کارآفرینی در سازمان است . هدف این مقاله بررسی تاثیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار بر ارتقای کارآفرینی سازمانی میباشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری کارکنان اداره تعاون است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ١٠٨ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه ، استفاده شد. نتایج تحقیق ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری خدمت گزار و کارآفرینی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی و رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری را تایید کرد. همچنین مشخص شد که هر دو متغیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار قادر به پیش بینی کارآفرینی سازمانی هستند.
Machine summary:
در این دیدگاه کارآفرینی سازمانی انعکاسی از کسب ، ترکیب و استفاده از دانش توسط اعضای سازمان است (١٩٩٩ ,Wooldridge &Floyd ).
از این رو تحقیق حاضر به بررسی تاثیر سبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کار آفرینی سازمانی خواهد پرداخت و همچنین رابطه سبک رهبری خدمت گزار با سرمایه فکری را نیز بررسی میکند همانطور که در ادامه ارائه خواهد شد با مقایسه ادبیات حوزه کارآفرینی و رهبری خدمت گزار میتوان اشتراکات بسیاری را در ویژگیهای رهبران خدمت گزار و ضروریات ایجاد کارآفرینی در سازمان ، یافت .
به اعتقاد پیتر دراکر (٢٠٠١) در سازمان های قرن ٢١ که مهمترین ویژگی آنها اتکا به سرمایه فکری و دانشی است ، اعتماد به کارکنان برای ایجاد و توسعه دانش پارادایم جدیدی را در رهبری میطلبد که تمرکز اصلی آن بر توانمندسازی پیروان باشد.
مدل پایه تحقیق حاضر بر اساس نظر فلوید و وودریج (١٩٩٩) مبنی بر تاثیر داراییهای دانشی من جمله سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی میباشد علاوه بر این با توجه به ادبیات تحقیق مبنی بر اثربخشی سبک رهبری خدمت در مدیریت سازمان - های دانش بنیاد امروزی همچنین نتایج حاصل از بررسی و مقایسه ادبیات این حوزه با عامل کارآفرینی سازمانی مبنی بر وجود همپوشانی بین ویژگیهای رهبران خدمت و نیازمندیهای کارآفرینی سازمانی که توسط محقق صورت پذیرفت نیز توسط محقق در مدل لحاظ شده است .
استفاده از ویژگیهای رهبری خدمت گزار علاوه بر ایجاد جو صمیمانه در سازمان همانطور که در این تحقیق ارائه شد منجر به ایجاد فضای مناسبی برای کارآفرینی سازمانی همچنین تقویت تبادل دانش و افزایش سطح سرمایه فکری سازمان خواهد شد.
"Servant leadership and public managers", ADissertation presented in Partial fulfillment of the requirement for thedegree Doctor of Philosophy in organizational leadership.