Abstract:
گسترش شهر نشینی،استفاده روزافزون از اتومبیل شخصی و محدودیت توسعه شبکههای ارتباطی بر مشکل ازدحام ترافیکی به ویژه در شهرهای بزرگ کشور افزوده است.از تبعات چنین وضعیتی،حوادث زیاد رانندگی وخسارتهای ناشی از آن میباشد.مقاله حاضر کوشش میکند الگوی توزیع فضایی حوادث ترافیکی و دلایل احتمالی آن را در شهر رشت که از بالاترین آمار حوادث رانندگی در ایران برخوردار است،بررسی نماید.بخش عمده دادههای مورد استفاده مبتنی بر آمار حوادث رانندگی درون شهری رشت در سال 1385 میباشد.نتایج تحقیق نشان میدهد که مسیر کمربندی و خیابانهای اصلی منشعب از مرکز شهر در مقایسه با خیابانهای کوهتاهتر و واقع در محدوده بین مرکز و پیرامون شهر مقادیر حوادث رانندگی بیشتری دارند.در عین حال فرم و موقعیت تقاطعها با میزان حوادث ترافیکی آنها در رابطه میباشد و تقاطعهای به شکل فلکه به ویژه در امتداد مسیر کمربندی نسبت به تقاطعهای چهار راه و یا سه راه در قسمتهای دیگر شهر حوادث ترافیکی بیشتری دارند.این در حالی است که تمرکز فعالیتهای تجاری،خدماتی و اداری مهم در محدوده مرکزی شهر با مقادیر بالای حوادث ترافیکی در خیابانهای مهم و منشعب از مرکز مرتبط میباشد.بنابراین حذف ترافیک ترانزیت از داخل شهر،تقویت سیستم حمل و نقل عمومی،اصلاح فرم،غیر همسطح کردن تقاطعهای مهم و بهبود کیفیت معابر موجود به منظور عبور حجم بیشتر ترافیک از مواردی هستند که بایستی در کاهش وادث ترافیک شهری مورد توجه قرار گیرند.
Machine summary:
"جدول 2 مقایسه آمار حوادث ترافیکی در شهر رشت با تعدادی از مراکز استانهای کشور در سال 1385
شهری استان در سال 1385،20801 حادثه(6/68 درصد)تنها در شهر رشت به وقوع پیوسته است.
براساس جدول 3،طی سال 1385 در مجموع 20801 فقره حادثه ترافیکی در شهر رشت اتفاق افتاده که
جدول 4 نحوه توزیع حوادث رانندگی در شهر رشت برحسب نوع و محل حادثه در سال 1385
بیشتر این خیابانها جدید الاحداث بوده و حالت بلواری دارند و در محدوده بین مرکز و جاده کمربندی واقع شدهاند ولی از نظر ازدحام در وضعیت متوسطی قرار دارند.
جدول 8 میدانها و فلکههای با تعداد حوادث ترافیکی خیلی زیاد در شهر رشت-1385
جدول 10 میدانها و فلکههای با تعداد حوادث ترافیکی متوسط در شهر رشت-1385
حاشیه(مسیر کمربندی)شهر 2240 مورد حادثه ترافیکی اتفاق افتاده است درحالیکه در 9 فلکه داخل شهر،725
بهعبارت دیگر در هرکدام از فلکههای واقع در مسیر کمربندی بهطور متوسط 186 فقره حادثه در طول سال روی داده است در حالیکه در هرکدام از میدانها و فکلههای داخل شهر بهطور
جدول 12 مقایسه تعداد و درصد حوادث ترافیکی اتفاق افتاده در داخل و حاشیه شهر
در رشت میباشد ولی فلکههای واقع در داخل شهر بهطور مقایسهای حادثه ترافیکی کمتری دارند.
نحوه پراکندگی این تقاطعها برحسب تعداد حادثه در آنها در روی نقشه نشان داده شده است(شکل 3).
اساس این نقشه اکثریت تقاطعهای دارای حادثه ترافیکی درنیمه جنوبی و بین مرکز شهر ومسیر کمربندی متمرکز شده است.
در جدول 4 اشاره شد که مجموع سهم تقاطعها در حوادث ترافیکی شهر رشت8/17درصد بوده است که 3/14"