Skip to main content
فهرست مقالات

دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی در دانش آموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی

نویسنده: ؛

پاییز 1381 - شماره 15 (8 صفحه - از 42 تا 49)

هدف از این پژوهش، بررسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی، با توجه به سطوح مختلف و جنسیت بوده است. دانش فراشناختی شامل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، هدف و ماهیت تکلیف و راهبردهای مورد نیاز برای کاربرد آنها در برخورد با تکالیف مختلف است. منظور از حل مساله ریاضی نیز حل مسایل غیرمعمول است؛ یعنی مسایلی که اطلاعات صورت مساله برای حل آن کفایت نمی کند و حل آن به فعالیت های ذهنی سطوح بالا نیازمند است. نمونه مورد مطالعه شامل 119 دانش آموز (60پسر و 59 دختر) کلاس دوم راهنمایی شهر شیراز بود. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دانش فراشناختی، حل مساله ریاضی و معدل کل پایان سال دانش آموز جمع آوری شد و تحلیل نتایج نشان داد که دختران و پسران در استفاده از دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی تفاوت معناداری ندارند، ولی هنگامی که تاثیر متغیرهای فوق با توجه به عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج متفاوتی حاصل شد. مقایسه عملکرد تحصیلی گروه های قوی، متوسط و ضعیف در دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی حاکی از تفاوت معنادار گروه های قوی و ضعیف بود. براساس این پژوهش، زمانی که جنسیت مورد توجه قرار می گیرد، میان گروه های مختلف تحصیلی با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده می شود.

کلید واژه های ماشینی : حل مسأله ریاضی ،فراشناختی تفاوت معنی‌داری وجود ،فراشناختی دانش‌آموزان با عملکرد ،تفاوت معنی‌داری وجود ،حل مساله ریاضی نشان ،استفاده از راهبردهای شناختی ،دانش‌آموزان دختر و پسر ،عملکرد تحصیلی گروه‌های ،حل مساله ریاضی ،دانش فراشناختی ،فراشناخت ،دانش فراشناختی و حل مساله ،حل مساله ،فراشناختی ،عملکرد تحصیلی ،حل مساله ریاضی دانش‌آموزان ،حل مساله ریاضی تفاوت ،زمینه حل مساله ریاضی تفاوت ،فراشناختی و حل مساله ،حل مساله ریاضی دانش‌آموزان دختر ،تحصیلی ،استفاده از دانش فراشناختی ،دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ،مساله ریاضی تفاوت معنی‌داری ،استفاده از راهبردهای فراشناختی ،دختران و پسران ،راهبردهای فراشناختی ،ریاضی تفاوت معنی‌داری وجود ،توجه به عملکرد تحصیلی ،پسران در حل مساله

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.