Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اثر آموزش مادران در کاهش اختلالات رفتاری کودکان

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1376 - شماره 11 (7 صفحه - از 54 تا 60)

کلیدواژه ها : آموزش والدین ،اختلالهای رفتاری ،کودکان

کلید واژه های ماشینی : کاهش اختلالهای رفتاری کودکان ،اختلالهای رفتاری کودکان ،مادران در کاهش اختلالات ،اختلالهای رفتاری ،پرسشنامه‌های ارزیابی رفتاری راتر ،آموزش مادران ،بررسی اثر آموزش مادران ،ارزیابی رفتاری راتر ،گروه آزمایشی ،آزمونهای ارزیابی رفتاری فرم ،پرسشنامه ارزیابی رفتاری ،پس‌آزمون پرسشنامه ارزیابی رفتاری ،پرسشنامه ارزیابی رفتاری والدین ،رفتاری کودکان ،کاهش اختلالات ،کاهش اختلالات رفتای کودکان ،پس‌آزمون گروه آزمایشی ،راتر ،آزمایشی ،نمره‌های گروهها در پس‌آزمون ،رفتاری راتر ،راتر فرم معلم ،آزمونهای ارزیابی رفتاری ،فرم والدین ،برنامه‌های آموزش والدین شرکت ،برنامه‌های آموزش والدین ،پلاسبو ،ارزیابی رفتاری ،پرسشنامه راتر ،رفتار کودکان

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش مادران در کاهش اختلالهای رفتاری کودکان انجام شد.در این پژوهش‌ 27 کودک دارای اختلال رفتاری در گستره سنی 7 تا 11 سال از مدارس ابتدایی دخترانه ارامنه تهران توسط پرسشنامه‌های‌ ارزیابی رفتاری راتر،فرم والدین و فرم معلم انتخاب شده و مادران آنان پس از همتاسازی متغیرهای سن،تحصیلات و وضعیت اقتصادی-اجتماعی به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی(9 نفر)،پلاسیو(8 نفر)و گواه(10 نفر)جای‌ گرفتند.گروه آزمایشی طی 8 جلسه آموزشهای پیرامون افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب در کودکان‌ دریافت نمودند.گروه پلاسیو در پنج جلسه با شرایط مشابه اما بدون محتوای آموزشی شرکت جستند.در فاصله دو ماه از آغاز جلسات،ارزیابی مجدد انجام شد.نتایج نشان داد که نمرات به دست آمده در پس آزمون گروه آزمایشی نسبت به‌ نمرات گروه پلاسیو و گواه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.در آزمونهای ارزیابی رفتاری فرم والدین این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بوده است به بیان دیگر نتایج آماری نشان‌دهنده تأثیر آموزش مادران در کاهش اختلالات رفتای کودکان‌ بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.