Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تاریخ پوشاک: زری بافی در دوره صفوی (ارتباط هنر نقاشی با نقوش پارچه های زربفت)

نویسنده:

(4 صفحه - از 73 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : پارچه، الیاف، ابریشم، هنر، نقوش پارچه‌های زربفت، گلابتون، بافت، تارها، پارچه‌های زری، زری‌بافی

خلاصه ماشینی:

"مقاله حاضر صرفا در مورد پارچه‌های زری(زربفت)دورهء صفوی‌ است و آن را از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌دهد،یکی‌ از نظر انواع نحوهء بافت و دیگر از نظر نقوش و موضوعات‌ تزیینی آن. علاوه بر پارچه‌های زربفت که در بافت آنها نخ گلابتون به کار می‌رود،از این الیاف و همچنین ملیله و نقره جهت‌ زری دوزی بر روی پارچه که یک نوع دوخته‌دوزی است، استفاده می‌شود. ذکر این مطلب نیز لازم است که تارها در پارچه‌های زری یکسان و تماما از الیاف ابریشم و پودها از دو الیاف تشکیل می‌شود،الیاف ابریشم و الیاف‌ گلابتون. زمینهء پارچه‌ به رنگ آبی روشن و رنگ‌های نقوش آن نیز بسیار ملایم است و شیوهء چهره‌پردازی به سبک اصفهان است‌ و در زیر هر نقشی این جمله بافته شده: (حسب الامر در روز یازدهم شعبان سنه 1051 به انجام رسید معین مصور)،معین مصور از نقاشان معروف‌ مکتب اصفهان بود که در سال 1024 هـ. به‌طور کلی‌ دوخته‌دوزی یا به عبارتی گل‌دوزی روی پارچه از دیرباز در ایران مرسوم بوده و با اینکه تعدادی از این نمونه‌ها از دورهء صفوی به بعد باقی است ولی در بسیاری از متون‌ تاریخی قبل از این زمان اشاراتی بر این هنر ظریف و انواع مختلف آن گردیده است. هر یک از شهرهای ایران در نوع و یا انواعی از دوخته‌دوزی ویژگی داشته‌اند؛چنان‌که اصفهان و کاشان‌ به هنر نقره‌دوزی و گلابتون و ابریشم دوزی مشهور بوده‌اند و درتبریز نیز نوعی سوزن‌دوزی با نخ‌های‌ رنگین پشمی تهیه می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.