خلاصه ماشینی:
"نویسنده میتواند از ترفند استعلام و استشهاد،صحنههای نادیدهاش را به عینه بگوید و وصف کند-گاوخونی به شیوهء اول شخص نوشته شده است-اما فیلمساز اگر متعهد به اول شخص باشد و نیز نخواهد به شیوهء دانای کل، قصه را روایت کند یا صدای سر راوی را تمهید کند یا از آن بدتر،نامعلوم بگذارد که صحنه را چه کسی روایت میکند،چکار باید بکند؟این صحنه البته از معدود صحنههایی است که نویسنده تصویر و توصیفش را میدهد.
«اگر دیدگاه قصه،دانای کل بود یا سوم شخص، این رویا باورپذیر مینمود یا حد اقل برای باورپذیر کردن این رویا و همراهی خواننده،نویسنده باید مایهء زیادی میگذاشت و با جزئیات روانشناختی مفصل،رویا را توجیه میکرد اما راوی این قصه اول شخص است و ما از منظر او به جهان واقعی نگاه میکنیم و استدلال او هرچه باشد،واقعی و باورپذیر است،خاصه که نویسنده بر فضای داستان مسلط است و با ذکر جزئیات جهان واقعی و کنشهای ملموس راوی،آنچه را که در داستان میگذرد،واقعی مینمایاند.
پرتاب نفسگیر آنچه در درون راوی است به بیرون،در بازی استادانه مدرس صادقی با زبان چشمگیر است،اما در فیلم کردن این لحظه فیلمساز چه تمهیدی خواهد زد یا زده است؟یادمان باشد که راوی در منظر اول شخص میتواند در خلوت و تنهایی چنین کند اما در فیلم به ناگزیر تبدیل به صدای ذهن غیر ملموس راوی خواهد شد و شبیه خواهد شد به ترفند کلاسیک رمانتیکها."