Skip to main content
فهرست مقالات

نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو شرکت خودروساز ایرانی)

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 75 (24 صفحه - از 125 تا 148)

در اقتصاد مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می‌شود و موفقیت یک سازمان به توانایی‌اش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.به علاوه،یکی از قابلیت‌های مهم سازمانی که می‌تواند به سازمان‌ها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای‌ آنها در مقایسه با سازمان‌های دیگر«مزیت سازمانی پایدار»ایجاد کند،سرمایه اجتماعی است.از این‌رو،هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری دو شرکت خودروساز ایرانی است.روش تحقیق،توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران شرکت‌های‌ مورد مطالعه بودند.نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در این دو شرکت بین سرمایه اجتماعی‌ و سرمایه فکری شان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.به عبارت واضح‌تر،با افزایش سرمایه‌ اجتماعی،سرمایه فکری شان در ابعاد انسانی،ساختاری و رابطه‌ای افزایش یافته است.

کلیدواژه ها : سرمایه فکری ،سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری ،سرمایه رابطه‌ای ،سرمایه اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : سرمایه اجتماعی ،سرمایه فکری ،ایجاد سرمایه فکری سازمان ،سرمایه ساختاری ،ایجاد سرمایه فکری ،سرمایه انسانی ،سرمایه اجتماعی بر سرمایه ،سرمایه فکری سازمان ،سرمایه رابطه‌ای ،ساختاری ،مورد مطالعه تأثیر مثبت ،شرکت مورد مطالعه تأثیر ،شرکت مورد مطالعه ،سرمایه مشتری ،ایجاد سرمایه ،نقش سرمایه اجتماعی ،تأثیر معنی‌داری بر سرمایه ،افزایش سرمایه ،تسهیم دانش ،معنی‌داری ،مورد مطالعه بر سرمایه ،فکری دو شرکت ،افزایش سرمایه اجتماعی ،عناصر سرمایه فکری ،ساختاری و سرمایه رابطه‌ای ،تأثیر مثبت و معنی‌داری ،روش تحقیق ،دارائی‌های مهم سازمانی ،سرمایه ساختاری شرکت‌های ،سرمایه ساختاری تأثیر

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.