Skip to main content

رابطه بین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری

در این پژوهش ارتباط مابین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه‌کاری در صورت‌های مالی بررسی شد.عدم تقارن مابین سرمایه‌گذاران آگاه و ناآگاه‌ موجب ایجاد هزینه‌های نمایندگی می‌شود که این امر به نوبه خود موجب افزایش‌ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران می‌گردد.لذا ذینفعان هر شرکتی به دنبال مکانیزمی‌ در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی می‌باشند. از طرفی محافظه‌کاری انگیزه و توانایی مدیران را برای دستکاری ارقام حسابداری‌ کاهش داده و لذا موجب کاهش هزینه‌های نمایندگی می‌گردد. نتایج تحقیق نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی مابین سرمایه‌گذاران آگاه و ناآگاه‌ سرمایه‌گذاران منجر به تغییرات محافظه‌کاری می‌گردد،اما محافظه‌کاری منجر به عدم تقارن اطلاعاتی نمی‌گردد.این نتایج مغایر با پیشنهاد FASB است که عنوان می‌ کند محافظه‌کاری منجر به ایجاد عدم تقارن اطلاعاتی می‌شود.

کلیدواژه ها : محافظه‌کاری‌1 ،عدم تقارن اطلاعاتی‌2 ،سرمایه‌گذاران اگاه و ناآگاه‌3 ،تفاوت دامنه‌ی پیشنهادی خرید و فورش سهم‌4

  • دانلود HTML
  •   
    دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

)