خلاصه ماشینی:
"آن را برای خوانندگان این مقال میآورم: کعبه ناپیدا شد ای یاران،دلیل راه کو؟ شب فرو گسترد تاریکی،فروغ ماه کو؟ یوسف مصر دل افتادهست اندر قعر چاه آن که یوسف را برون آرد ز قعر چاه کو؟ آن که دیدارش خدا را یاد میآورد یاد ویژه هنگامی که از دل میکشید«الله»کو؟ کودگر در این جهان،آگه دلی صاحب کرم آن شفیق مکرمت آثار دل آگاه کو؟ واجد اسرار علم سر و انواع فنون آن در اقلیم معانی،والی جمجاه کو؟ قلب اوبد صاحب سر«دعای مستجاب» آن که بودش اینچنین قربی در این درگاه کو؟ صاحب«فرقان حق»اندر«بیان معرفت» آن که میآموخت«تفکیک»ره از بیراه کو؟ آن که در طور ولایت ز اقتباس نور دل بر فراز قلهء خورشید زد خرگاه کو؟ آن که در کیش ارادت،از ره اخلاص و صدق چهر دلبر میشدش پیدا،گه و بیگاه کو؟ و در این پایان،نمونهای از نوشتهء وی را،در تقریظ«لوح محفوظ»،اثر بدیع مرحوم آقای سید ابو الحسن حافظیان مشهدی(م:1360 ش)،به نظر میرسانیم: (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) شیخ علی اکبر الهیان تنکابنی (ح 1305 ق-1380 ق) این عالم عامل و زاهد کامل و روحانی وارسته نیز از تربیتیافتگان مکتب سید موسی زرآبادی است."