Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مسائل و مشکلات آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (7 صفحه - از 15 تا 21)

کلیدواژه ها :

نظام آموزشی ،آموزش زبان انگلیسی ،مشکلات آموزشی

کلید واژه های ماشینی : مشکلات آموزش زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، کمبود ساعت تدریس درس زبان، زبان انگلیسی، زبان انگلیسی دورهء متوسطه، آموزش زبان انگلیسی در دوره، زبان انگلیسی در دورهء متوسطه، درس زبان انگلیسی، دبیران، زبان انگلیسی در دوره متوسطه

این مقاله به بررسی مسائل و مشکلات آموزش زبان انگلیسی در دورهء متوسطه پرداخته و تنگناهای موجود در تدریس زبان‌ انگلیسی را مطالعه می‌کند.در مطالعهء حاضر که در سال 1381 زیرنظر«کمیتهء پژوهش آموزش و پرورش گناباد»انجام شد، تمامی دبیران و مدرسان زبان انگلیسی دورهء متوسطهء گناباد(29 نفر)به عنوان گروه آزمودنی از طریق پرسشنامه،منبع جمع‌آوری‌ اطلاعات بودند.وجود مشکلاتی همچون:کمبود رغبت و انگیزه در دانش‌آموزان،عدم دسترسی به وسایل کمک‌آموزشی و کمبود ساعت تدریس درس زبان،از مهم‌ترین نتایج این تحقیق هستند.

خلاصه ماشینی:

"هدف‌های کلی و پرسش‌های تحقیق در بررسی حاضر،«بهبود آموزش و دستیابی به سطوح ایده‌آل‌ آموزش زبان انگلیسی»به عنوان هدف عمده مدنظر بوده است و هدف کلی این پژوهش را می‌توان: شناخت مشکلات آموزش زبان‌ انگلیسی در دورهء متوسطه-که احیانا ناشی از عملکرد دبیران، دانش‌آموزان،برنامه‌ریزی‌ها و قوانین‌ نظام آموزشی و عوامل فیزیکی و محیطی مربوط به این درس است- دانست تا با این شناخت،راهکارهای‌ مناسب ارائه شود. -دبیران زبان انگلیسی که از آن‌ها این موارد انتظار می‌رود: تلاش برای تهیه و استفاده از وسایل کمک‌آموزشی مربوط به‌ این درس،داشتن سعهء صدر و روحیهء انتقادپذیری،شرکت‌ فعال در دوره‌های آموزش ضمن خدمت،تلاش برای برقراری‌ روابط دوستانه با دانش‌آموزان و درک تفاوت‌های فردی آنان، تلاش در جهت اصلاح روش‌های سنتی تدریس و سعی در به روز کردن اطلاعات خویش،و از همه مهم‌تر،داشتن علاقه‌ به امر تدریس و پشتکار در آن،آگاه نمودن دانش‌آموزان از اهمیت درس زبان انگلیسی،ایجاد انگیزه و روحیهء رقابت در دانش‌آموزان و غیره. ج)بخش قوانین و مقررات مربوط به نظام آموزشی افزایش ساعات تدریس زبان انگلیسی(توجه به عامل زمان)، بررسی مجدد قوانین مربوط به استفاده از تبصره(تک‌ماده قبولی) در درس زبان انگلیسی،پیش‌نیاز قرار دادن درس‌های زبان برای‌ حضور در کلاس زبان سال بالاتر،اقدام برای جلوگیری یا کاهش‌ جابه‌جایی‌های سالانهء دبیران زبان انگلیسی بین مدرسه‌ها، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت مؤثرند و همایش‌های علمی‌ مربوط به این رشته،عدم استفاده از دبیران غیر متخصص در دوره‌های راهنمایی و متوسطه،برنامه‌ریزی برای کاربردی‌تر کردن‌ زبان انگلیسی،فراهم آوردن زمینهء آموزش زبان انگلیسی در دورهء ابتدایی(توجه به عامل سن)،کاستن از تعداد دانش‌آموزان و شلوغی کلاس‌ها،تهیه و ارسال ویژه‌نامه‌های مربوط به این رشته‌ برای دبیران،از جمله اقدامات لازم و ضروری در این بخش‌ هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.