خلاصه ماشینی:
"سرم را از پنجره بیرون آوردم و(به تصویر صفحه مراجعه شود) چگونگی تشکیل نسلهای ادبی چگونگی ساخت و تشکیل یک گروه و نسل ادبی به دوره زبانی،رویدادهای تاریخی و روشنپنداری آن دوره بستگی دارد که در این مقاله زمینههای پیدایش آنها را از نظر میگذرانیم.
اما مسأله اسب مافوق تصوراتم بود،زیرا در وهلۀ اول نخستین خاطراتم به اسبها مربوط میشد و اینکه اشتیاقی شدید به اسبسواری در من به وجود آمده بود، این بخش شگفتنگیز خاطراتم بود.
ت-همکاری در کارها و مراسم گروهی:در این باره میتوان به موارد بسیاری اشاره کرد،از جمله سفر افراد این گروه در سال 1901 به شهر«تولدو»به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت خوان لاررا نویسنده رمانتیک برگزاری مراسم تجلیل از پیوباروخا(از نویسندگان نسل 98 که بسیار متأثر از نیچه بود.
دایی خسرو با عصبانیت پیش آمد و فریاد زد:عیبی نداره،فقدان یک اسب چه اهمیتی داره؟ مگر سرزمین ما از دست نرفته؟چرا برای یک اسب گریه میکنی؟ جان بایرو گفت:این حرف که میگی ممکنه از نظر تو که در شهر زندگی میکنی درست باشه،ولی از نظر من که روستایی هستم چه؟یک روستایی دیگر پردا،بایرا و گالدوس رماننویس رئالیست قرن نوزده حرف تازهای برای گفتن ندارند،و این زمانی است که«نسل جوان 98»در مقابل سکوت جامعه بازتاب نشان میدهد.
هر چند این نسل در زمینههای فرهنگی آثار بسیای از خود به جا (به تصویر صفحه مراجعه شود) گذاشت،اما مهمترین تأثیر آن بر ادبیات اسپانیا بود.
گفتم:ما میتونیم اسب رو یک سال نگهداریم؟ پسر عمویم مراد روی دو پایش نشست و فریاد زد:چه؟تو یکی از افراد خانواده«گلاروقلانیان»را به دزدی دعوت میکنی؟اسب باید به صاحب اصلیاش بر گردانده شود."