چکیده:
این مقاله در بردارندهء توضیحاتی دربارهء چگونگی پیدایش شهر مادرید در تاریخ اسپانیا و اثر و نفوذ ادبی-فرهنگی این شهر تاریخی در آن کشور و اروپاست.همچنین توضیحی است دربارهء نویسندگان و ادیبان مشهور آن کشور.
خلاصه ماشینی:
"در این خیابانها ادیبان اروپا زنده نگاه داشته شده است و باید اضافه نمود که از حدود سدهء شانزدهم تاکنون ادبیات اسپانیا تا حد بسیار زیادی یک ادبیات مادریدی است،به تأثیر نویسندگانی که در مادرید به دنیا آمده و یا از دیگر نقاط اسپانیا به منظور کسب الهام برای اثرات ادیبشان به مادرید آمدهاند.
این موضوع به نوبهء خود سؤال دیگری بر میانگیزد،و آن اینکه یک منتقد باید چه بخشی از صحنهء تئاتر را به خود اختصاص دهد؟و اینکه تا چه حد باید به هنگام نوشتن به دست اندرکاران نزدیک شود؟به یاد میآورم روزی در سالن نمایش ناتینگهام در حال سخنرانی بودم که یکی از حضار خیلی راحت سؤال کرد:«شما کدام طرفی هستید،طرف ما یا آنها؟»به عقیدهء من این پرسش،دو پاسخ دارد:یکی آنکه منتقد را قهرمان عموم بدانیم،قهرمانی که نباید از طریق ارتباط با بازیگری که در موردش مینویسد تحت تأثیر قرار گرفته و خود را آلوده کند.
همچنین این امر در مورد تئاترهای دون رامون بایه اینکلان،رامون گومز دلاسرنا و یا کمیلو خوزه سلا(2)که مربوط به سالهای اخیر میباشند و یا فرانسیسکو اومبرال،خوآن گارسیا اورتلانو و دیگر نویسندگان نام آور صدیق میکند،چنان که در از فرم و روش به کارگیری استیل ادبی مادریدی و تمجید و مدح(از ویژگیها و بزرگیهای مادرید)به طور دقیق این شهر را برای الهام گیری آثار ادبی خود یافتند.
مادرید همیشه از غم و اندوه موجود در محیطهای بسته رنج برده و در پی یک خوراک فرهنگی به خیابانهایش رجوع کرده و اینچنین مؤسسهای به وجود آورده که تأثیر قطعی خود را داشته و این مؤسسه بحث و گفتگو نام دارد که البته شاید به ظاهر امری بیفایده بوده باشد،ولی گویا همین مسأله باعث پدید آمدن الهامات فراوان هنری،ادبی و همچنین فلسفی و علمی شده است."