خلاصه ماشینی:
مقصود از بازگشایی پروندة این شماره این بود که ببینیم: جایگاه زن امروز هنر ایران آیا تفاوتی با زمانة شکوه ریاضی یا نقش فرهنگی بهجت صدر در روزگارش را دارد، یا نه؟ یا این که: زن هنرمند ایرانی، بعد از این همه سال کاروادعا، هنوز مثل لیلی متیندفتری، در سایة زندگیاش، زندگی میکند؟ [ ز نا ن تجـسمی ] اصــلاحات و هــنر زنان افشان کتابـچی افشان کتابچی، متولد 1345، فارغالتحصیل رشتة نقاشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است.
اما ما زنان هنرمند ایرانی در حیطهای فعالیت میکنیم که کار کردن در آنجا با همه جای دیگر دنیا متفاوت است.
بین کارهای زنانه در غرب و داخل ایران چه تفاوتی میبینید، کار افرادی مثل کروگل، شیکاگو و شرمن؟ ببینید، یک مبحث خیلی بزرگ در هنر فمینیستی وجود دارد و آن هم سکشوالیتی یا همان بیان جنسیت و تمرکز روی آن است، که همین یکی از تفاوتهای خیلی عمدة کارهای من هنرمند زن ایرانی و هنرمندان دیگر جاهای دنیاست.
چرا؟ کلمة محدودیت را مناسب نمیبینید؟ نه؛ چون این شرایطی است که بعضا برای من خیلی مثبت میشود؛ مثلا در جاهای دیگر دنیا من میتوانم کارهای در تضاد زیاد با آثار جودی شیکاگو یا سیندی شرمن ارائه کنم و بسیار موفق باشم.
یعنی فکر میکنید نگرشی که بر هنر زنان و هنر فمینیستی حاکم است، مختص به محدودیتها و راههای گریز از این محدودیتهاست یا همان نگاهی است که به امثال شیکاگو و شرمن در امریکا میشود؟ به نظرم کاملا متفاوت است؛ چون حسی را که زنان ایران تلاش میکنند به واسطة هنر بیان کنند، برای غربیها قابل درک نیست.