خلاصه ماشینی:
بوتــزاتو در موزه کاریکاتور تهــران سیدامیر سقراطی وقتی به دوسالانة کاریکاتور تهران فکر میکنم، اولین تصویری که در ذهنم نقش میبندد، کاری است از پاول بوتزاتو؛ اثری که جایزة مخصوص هزاردلاری موزه هنرهای معاصر تهران را از آن خود کرد.
اهمیت این جایزه را وقتی درمییابیم که بدانیم موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان بانی برگزاری دوسالانههای کاریکاتور تهران، با این که نقش تأمین جوایز را بر عهده داشت و آرم خود را در پای جوایز حک میکرد، اما بعد از این دوره جایزة مستقلی را با نام خود به هنرمندان برگزیده اهدا نکرد.
اما براستی سرنوشت کاریکاتورهای ارسالی به دوسالانة کاریکاتور تهران بعد از برپایی دوسالانه چه میشود؟ چرا بعد از پایان پذیرفتن نمایشگاه، دیگر در معرض دید عموم قرار نمیگیرند؟ این آثار کجا هستند و اصولا کاریکاتوری که در جایی دور از نگاه مخاطب حفاظت میشود، بودن یا نبودنش یک معنا ندارد؟ بر اساس آمارهای منتشر شده در کتابهای هشت دورة دوسالانة کاریکاتور تهران تعداد هفدههزارونهصدوهشتادویک اثر ایرانی و تعداد دههزاروهشتادودو اثر خارجی به دبیرخانة دوسالانهها رسیده است.