خلاصه ماشینی:
"من فکر میکنم- علیرغم این که میانگین سطح کیفی گرافیک ایران خوب است- خیلی خطرناک خواهد بود که تنها در مورد طراحی گرافیک ایران صحبت کنیم؛ چون در کشورهای غربی مانند هلند، ایتالیا و فرانسه انواع اتیکتها وجود دارد.
میخواهیم بدانیم اروپاییها هم آیا از گرافیک ایران فقط معدود افراد شاخص را میشناسند؟ و این که در مدت اقامت خود در ایران چه قدر دربارة طراحی گرافیک ایران شناخت پیدا کردهاید؟ نکتة جالبی است که به آن اشاره کردید، و البته بخشی از آن برمیگردد به صحبتهایی که قبلا کردم و گفتم، چیزی به نام گرافیک ایران وجود ندارد؛ چون گرافیک ایران اتیکت نیست.
چرا با وجود این همه طراح خوب الزاما بیینالی برگزار نمیکنید؟ کیفیت طراحی گرافیک در ایتالیا خیلی بالا نیست، بلکه در حال رشد است.
وقتی با کاری که در خود نوآوری داشت، برخورد کردم، سعی داشتم بفهمم: صحبت این کار چیست؟ تفکر طراحی چه بوده؟ برای چه طراحی کرده؟ بنابراین، متوجه میشدم: آیا این کار مناسب است یا نه؟ آیا با موضوع ارتباط برقرار میکند یا نه؟ به خاطر این که شما میتوانید پوسترهایی پیدا کنید که زیبا هستند، ولی هیچ ارتباط و احساسی با موضوع برقرار نمیکنند.
قبل از این که شروع به فرستادن کارهایم به مسابقات کنم، تنها برای خودم کار میکردم و با هیچ طراح دیگری در ایتالیا در تماس نبودم و واقعا نیاز مبرمی به ارتباط با طراحان داشتم.
من هیچ وقت برای جذب مشتری کارهایم را به نمایشگاه نفرستادم؛ به خاطر این که مسابقات فقط برای طراحان است و برای مردم عادی نیست و هیچ وقت مشتریها متوجه نخواهند شد که شما جایزة جهانی را نصیب خود کردهاید."