خلاصه ماشینی:
در سال 1335، که هنوز در ایران مباحث مدرنیستی، توهین به مقدسات و گذشته تلقی میشوند، نام او را کنار ضیاءپور، سپهری و هوشنگ ایرانی میبینیم بر جلد مجلة آوانگارد «آپادانا» و سپستر در شمارههای دیگر از این مجلة بزرگ اما به قطع کوچک.
او در مطلبی با عنوان «حسوحساب» به نقاشی جدید غرب که میپردازد، به ال گرکو استناد میکند و از تیسین میگوید و از انگر و دلاکروا، و تقریبا این نخستین بار است که به صورت مکتوب به این کسان پرداخته میشود؛ چون مطبوعات این دهه، به جای هنر گرافیک از نقاشی کمالالملکی جهت تزئین جلد و درون مجله استفاده میکنند و حمایتکنندگان هنر نو، متحجرانی همچون مصطفی نجمی و هوشنگ پیمانیاند که وقتی میخواهند نظر خود را دربارة تابلویی اعلام کنند، آن را با اصل آن در طبیعت بیرون مقایسه میکنند!
این دوره از زندگی او را یک «سفر اکتشافی» مینامم؛ چون با حضور او در ایران و در آستانة دهة 40 بدن دوم صادق بریرانی متولد میشود.
مجموعا دربارة پاساژ این دهه در ذهنیت بریرانی باید گفت: در اوایل دهة 30، به تبعیت از کوبیسم، سه زن (1333، رنگ روغن) را میسازد که ندای جریان جدیدی در نقاشی او و نقاشی دهة 30 است.
در حدود همین سالها، جلیل ضیاءپور، که خروسجنگی هنر نوین قلمداد شده، مقالاتی دربارة مکتب کوبیسم ایرانی مینویسد، که این مقالات نشان میدهد، کوبیسم ایرانی یعنی تابلوهایی چون سه زن بریرانی!
این یک سال از پرثمرترین دوران زندگی هنری صادق بریرانی تلقی میشود.
در نمایشگاه خود به سال 1353، در گالری سیروس (در پاریس) اوج این کار دیده میشود.