خلاصه ماشینی:
حالا جوانان زنده ماندة آن سالها، حسین مجابی را به خاطر میآورند که کنار ستونهای دانشکده هنرهای زیبا که میگذشت؛ مشت گره کرده بود و با صدای بلندی فریاد میزد: زنده باد سوررئالیسم، زنده باد سوررئالیسم!
و این در زمانی است که استاد حیدریان در اتاق طبقة بالا داشت سالهای آخر تدریس خود را درس از آموختههای استادش کمالالملک میداد، و این جمله برای او کفر بود و او از این جمله کفری میشد!
آثاری که از او مانده، به ما میگوید هر انسانی رفتار و سلوک معنوی خود را با رنگ به نقش تبدیل میکند؛ به همین علت اثر هر نقاش میتواند حتا برای یک نقاش دیگر در همان شرایط، بیمعنی باشد!
از یک نوع واقعگرایی روانشناختی تبعیت میکرد، آن را با واقعگرایی جادویی ورز میداد؛ و این به معنای مقابله با نوعی «واقعنمایی» بود، که در نقاشی بوی تعفن آن داشت دیگر زیبایی را تبدیل به زشتی میکرد.
خود در جایی نوشته بود: «اگر نقاشی نمیبود، این ملامتها مرا میکشت.
در میانة گفتوگویی از فرامرز جودت با رویین پاکباز دربارة حسین مجابی، جودت میگوید: «من شخصا مجابی را به عنوان نقاشی که آثارش بتواند در پیشبرد این هنر [یعنی سوررئالیسم] مؤثر باشد، نمیپذیرم ...
» این قضاوت در پرسش را، اما پاکباز جور دیگری در پاسخ، تصحیح میکند، وقتی میگوید: «فکر میکنم کارهای مجابی فقط تشابهی ظاهری با سوررئالیسم دارد؛ زیرا دید مجابی از یک بدبینی ادیبانه آب میخورد و نتیجة آن حالتی منفی نسبت به واقعیات است.