Skip to main content
فهرست مقالات

درنگی در تعبیر قرآنی «اما من خاف مقام ربه»

نویسنده:

(12 صفحه - از 18 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : خاف مقام ربه، قرآن، قرآن کریم، خدا، ترجمه، مقام رب، واژه، بهشت، مصدر، اضافه

خلاصه ماشینی:

"مفسران معاصر نیز غالبا در توضیح تعبیر مورد بحث همین معانی را گفته‌اند؛ فی‌المثل، آلوسی در تفسیر روح المعانی در این باره سه قول نقل کرده و گفته است که «مقام» یا اسم مکان است و مقصود از آن، موقف بندگان در برابر پروردگار برای بررسی حساب است، و یا مصدر میمی است که به فاعل اضافه شده و مقصود، مراقبت خدا بر اعمال بندگان یا پایداری او بر اجرای عدالت و صواب است و یا آمدن واژه «مقام» از باب اقحام است. اما قول اول که مقصود از «مقام» در آن قیام و نظارت خدا بر بندگان است، آیه «أفمن هو قآئم علی کل نفس بما کسبت» (رعد، 33) مؤید آن است؛ چنان که قول سوم را نیز آیه «یوم یقوم الناس لرب العالمین (مطففین، 6) تأیید می‌کند، لیکن از آنجا که قول سوم نیاز به تقدیر دارد، می‌توان گفت که قول اول با ظاهر آیه تناسب بیشتری دارد، زیرا بنابر قول سوم باید «و اما من خاف مقام ربه» را این گونه تفسیر کنیم: «و اما من خاف مقامه بین یدی ربه» که هم باید برای «مقام» مضاف الیه ضمیر در تقدیر گرفت و هم تعبیر «بین یدی» را بر آن افزود، و شاید تعبیر علامه طباطبایی درباره این قول به «و هو کماتری» که نشانگر ضعف آن است به دلیل همین تقدیر باشد؛ بر خلاف قول اول که نیاز به تقدیر ندارد، یعنی آیه را این گونه ترجمه می‌کنیم: «اما کسی که از قیام [و نظارت] پروردگارش بیم دارد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.