خلاصه ماشینی:
"گرچه این شیوه به سبب ریزه کاریهای خاص،مشکلتر از شیوههای دیگر است،ولی به تجربه ثابت شده است که کارآترین و مطلوبترین نوع نمایهسازی است؛زیرا در آن جستجوگر به هر مطلبی که نیاز داشته باشد-اعم از نام شخص یا موضوع یا نام محل یا نام یک سازمان یا حتی نام یک کنفرانس و غیره- آن را در یک ردیف الفبایی با یک بار مراجعه پیدا میکند.
در اینجا دیگر نیازی نیست که باری پیدا کردن مقالاتی که توسط شخص خاصی نوشته شده یا دربارهء شخصی نوشته شده یا عنوان مقالهای که با نام شخص خاصی شروع میشود به سه قسمت مختلف نمایه(بخش اسامی نویسندگان،بخش عنوان مقالات و بخش موضوعی) رجوع کند،بلکه همه آنها را میتوان در ردیف الفبایی خود در یک جا پیدا کرد.
این ارجاعها برچند نوعند: -ارجاع عنوان مقاله به نویسنده یا موضوع،مانند: «خرگاه خورشید،شرح یک بیت حافظ»داده به،اصغر -ارجاع کلمات مترادف یا شبه مترادف موضوعی به کلمه یا اصطلاح یا عبارت موضوعی انتخاب شده،مانند: اصفهان-مسجد جامع مسجد جامع اصفهان پرادوکس در شعر فارسی شعر فارسی تضاد دین و هنر هنر و دین -یا ارجاع از موضوع و محل به محل و موضوع است،مانند: آثار تاریخی-خراسان خراسان-آثار تاریخی -یا از فرمهای مختلف نام اشخاص به فرم انتخاب شده،مانند: ترکمان فراهی،برخوردار فراهی،برخورد تورفتگیهای دوم و سوم همیشه با حروف نازک چیده شده است تا از کلمات نمایهای متمایز باشند.
بدون شک اگر میخواستیم یک نمایه نامهء عام از مجموعهء عام از مجموعه تعدادی از مجلات همگون در بیاوریم،همانگ ونه که در فهرست مقالات فارسی عمل شده،برخی شناسهها به گونهای دیگر بود و بعضی از ارجاعها نیز به شکلی دیگر نمایهء کیهان فرهنگی بیتردید باید افزون برخوانندگان عام،در درجهء نخست نیاز کارمندان و دست اندرکاران خود کیهان فرهنگی را مد نظر بگیرد."