Skip to main content
فهرست مقالات

در آستانه تحقیق: هادی المضلین اثری منسوب به حاج ملا هادی سبزواری

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 275 تا 282)

کلیدواژه ها : علم کلام ،هادی المضلین ،حاج ملاهادی سبزواری ،پنج اصل اعتقادی

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه آستان قدس رضوی، حاج ملا هادی سبزواری، هادی المضلین، نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی، بخش پایانی هادی المضلین، هادی المضلین اثری منسوب، هادی المضلین اثر حاج ملا، المضلین اثر حاج ملا هادی، کتابخانه، اثر حاج ملا هادی سبزواری، نسخه‌های خطی هادی المضلین، کتاب، نسخه‌های خطی کتابخانه آستان قدس، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، اثری منسوب به حاج ملا، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نسخه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، هادی المضلین محصول اندیشه، حاج‌ملا هادی سبزواری، فهرست نسخه‌های خطی فارسی، فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه، مبحث نبوت و امامت، نسخه کتابخانه آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی، مؤلف هادی المضلین، نسخه‌های خطی کتابخانه آیت‌الله‌العظمی مرعشی، نجفی، کتاب به حاج ملا، هادی المضلین مختص، فهرست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، اثر

هادی المضلین اثری است منسوب به حاج‌ملا هادی سبزواری. این کتاب مشتمل بر پنج بخش است. مؤلف، مبحث نبوت و امامت به هم آمیخته و بر این باور است که نبی علت حدوث شریعت، و امام علت بقای آن است و در عالم اثبات نمی‌توان این دو مبحث را از هم جدا کرد. بخش پایانی هادی المضلین مختص مباحث طبیعی است. با وجود انتساب این کتاب به حاج ملاهادی سبزواری، با قرینه‌ای چند می‌توان احتمال داد که هادی المضلین محصول اندیشه یکی از شاگردان و یا متکلمان متأثر معاصر اوست. نسخه‌هایی از این کتاب در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، آیت‌الله مرعشی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه امیرالمؤمنین (نجف) محفوظ است.

خلاصه ماشینی: "با وجود انتساب این کتاب به حاج ملاهادی سبزواری، با قرینه‌ای چند می‌توان احتمال داد که هادی المضلین محصول اندیشه یکی از شاگردان و یا متکلمان متأثر معاصر اوست. در برخی از منابع کتابشناسی مانند الذریعه3 و فهرست نسخه‌های خطی فارسی، این اثر به عنوان یکی از نوشته‌های حاج ملاهادی سبزواری معرفی شده است. بنابراین احتمال، باید گفت هادی المضلین اثر حاج ملاهادی سبزواری نیست، بلکه محصول اندیشه یکی از شاگردان و یا متکلمان متأثر معاصر اوست. معرفی نسخه‌های خطی هادی المضلین با مراجعه به فهارس نسخ خطی، پنج نسخه از این اثر را شناسایی کردیم: 1. نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی به شماره 290 (حکمت) که در سال 1289ق به خط نستعلیق شکسته، به دست کاتبی ناشناس کتابت شده، شامل 195 برگ، با صفحات 16 سطری7. نسخه کتابخانه آیت الله‌ العظمی مرعشی نجفی به شماره 1747 که در سال 1291ق به خط نسخ کتابت شده، شامل 136 برگ، با صفحات 17 سطری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.