چکیده:
این مقاله، جهانبینی آیین هندو را بر اساس آموزههای «رگ وده» در سه مسئلة خداشناسی، جهانشناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسانشناسی بررسی میکند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه میاندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است. شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریدهاند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطة جهان هستی تولد یافتهاند. رگ وده در زمینة انسانشناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسانهای طبقات زیرین بیارزش و دونپایهاند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید. انسان با مرگ خود نابود نمیشود، بلکه به دنیایی جاوید قدم میگذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهانبینی، استدلال به سوره نساء آیه 82 اثبات میشود که جهانبینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداختة اندیشههای انسانهای برجستة روزگار کهن است.این مقاله، جهانبینی آیین هندو را بر اساس آموزههای «رگ وده» در سه مسئلة خداشناسی، جهانشناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسانشناسی بررسی میکند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه میاندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است. شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریدهاند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطة جهان هستی تولد یافتهاند. رگ وده در زمینة انسانشناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسانهای طبقات زیرین بیارزش و دونپایهاند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید. انسان با مرگ خود نابود نمیشود، بلکه به دنیایی جاوید قدم میگذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهانبینی، استدلال به سوره نساء آیه 82 اثبات میشود که جهانبینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداختة اندیشههای انسانهای برجستة روزگار کهن است.این مقاله، جهانبینی آیین هندو را بر اساس آموزههای «رگ وده» در سه مسئلة خداشناسی، جهانشناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسانشناسی بررسی میکند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه میاندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است. شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریدهاند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطة جهان هستی تولد یافتهاند. رگ وده در زمینة انسانشناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسانهای طبقات زیرین بیارزش و دونپایهاند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید. انسان با مرگ خود نابود نمیشود، بلکه به دنیایی جاوید قدم میگذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهانبینی، استدلال به سوره نساء آیه 82 اثبات میشود که جهانبینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداختة اندیشههای انسانهای برجستة روزگار کهن است.این مقاله، جهانبینی آیین هندو را بر اساس آموزههای «رگ وده» در سه مسئلة خداشناسی، جهانشناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسانشناسی بررسی میکند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه میاندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است. شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریدهاند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطة جهان هستی تولد یافتهاند. رگ وده در زمینة انسانشناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسانهای طبقات زیرین بیارزش و دونپایهاند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید. انسان با مرگ خود نابود نمیشود، بلکه به دنیایی جاوید قدم میگذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهانبینی، استدلال به سوره نساء آیه 82 اثبات میشود که جهانبینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداختة اندیشههای انسانهای برجستة روزگار کهن است.
The present paper studies the worldview of Hinduism according to the teachings of "Rig-Veda" in the light of theology، cosmology and how the world was created، and anthropology. Rig-Veda has polytheistic views in theology even though the belief in one God and philosophical unity of Being is detected in some hymns. Several views about the knowledge of the universe and the manner of its creation have been shown on the basis of the kind of knowledge that the singers of hymns had. Some think that gods have created the world، and according to others، thinks that gods have been created because of the world. In the field of anthropology، Rig-Veda believes that individual from upper class have intrinsic value and dignity and those who are from lower class are unimportant and mean. Man should live in this world according to Rita law. He should observe ethics and also establish good relations with gods through invocation، making vows and offering sacrifice to them. Man does not decay through death; rather، he enters an eternal world. Explaining the contradictions and differences in this worldview and referring to the Quran (Sura the Women: verse 82)، the author concludes that the worldview of "Rig-Veda" has no divine basis; rather، the thoughts of profound men of ancient times are the source of inspiration of this worldview.