چکیده:
مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است . اگر محیط مدرسه تشویق کنندة خلاقیت باشد، نسـل آینده انسـان هایی خلاق خواهند بود، حتی ویژگی های معماری بنای مدرسـه ، در کنار دیگر ویژگی های مدیریتی ، می تواند به ایجاد یک مدرسـة تشویق کنندة خلاقیت بینجامد. هدف این تحقیق تحلیل نظریه های مختلف در زمینة یادگیری خلاق و بررسی تاثیر هنر بر خلاقیت افراد است تا معلوم شود محیط های هنری تا چه اندازه و چگونه بر خلاقیت دانش آموزان اثر می گذارند. مهم ترین سوالات تحقیق عبارتند از: ١. آیا کاربرد هنر در مدرسه ، بر میزان خلاقیت دانش آموزان موثر است ؟ ٢. میزان تاثیر کاربرد هنر در کلاس های درس بر خلاقیت دانش آموزان چگونه قابل تفسیر است ؟ در این پژوهش ، یک مدرسه به تصادف از میان مدارس راهنمایی تحصیلی در منطقة یازده شهر تهران انتخاب و از میان کلاس های آن سـه کلاس دوم راهنمایی به تصادف از میان آن ها انتخاب شـد. با استفاده از روش تحقیق نیمه تجربی ، ارتباط میان فضای هنری و خلاقیت دانش آموزان سنجیده شده است . از این سه کلاس ، کلاس اول نمونة شـاهد، کلاس دوم نمونه ای که در آن تغییرات محیطی ایجاد شـده ، و کلاس سـوم نمونه ای بود که علاوه بر تغییرات محیطی ، دانش آموزان با آموزش ها و مفاهیم هنری نیز آشنا شدند. مدت انجام آزمون دو ماه بوده . برای سـنجش خلاقیت از آزمون اسـتاندارد تورنس ، قبل و بعد از مدت مقرر استفاده شد. دستاوردهای پژوهش مبین آن است که محیط هنری بر خلاقیت دانش آموزان تاثیرگذار است ، هرچند این تاثیر خطی نیست و در برخی موارد ناسازگاری هایی را نیز نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"بارش مغزی نیز نوعی از خلاقیت است : این روش به گونه ای است که معلمان ، اجازه بروز تفکر خلاق را به پرورش یابندة خود می دهند و از آن به منظور افزایش انعطاف پذیری ســیالیت ذهنی برای تولید ایده های هرچه بیشتر و در عین حال جدید استفاده میکنند، به گونه ای که به فراگیران فرصت داده می شــود تا در جوی آرام و عاری از هر نوع تهدید و اضطراب به طور عمیق فکر کنند و پس از در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک موضوع یا مسئله ، جواب یا نظر خود را آزادانه و دور از هر نوع قضاوت مطرح سازند (بهروزی ،۱۳۷۴).
آزمون تورنس در ۲ مرحله در کلاس ها انجام شده است ، نخست قبل از هر گونه اقدام در هر ۳ کلاس درس آزمون تورنس به انجام رسیده است ، نمرات خلاقیت دانش آموزان توسط گروه ثبت می شود، سپس در۲ کلاس تغییراتی روی محیط صورت میگیرد که در یکی از ۲ کلاسی که برای انجام تغییرات در نظر گرفته شده اند تنها تغییرات بصری -هنری انجام می شود و در کلاس دیگری ، علاوه بر آن نوع تغییرات ، فعالیت های هنری و همچنین آشــنایی با مفاهیم هنری با دانش آموزان انجام می شــود، (منظور از این گونه فعالیت ها، برگزاری کارهای دســتی و هنری ، نقاشی و ..."