چکیده:
هدف این مقاله بررسی تاثی رآموزش غیررسمی در سطح دانش آموزان پسر دبستانی است.
روش پژوهش, انجام دادن مصاحههای اولیه. نهیه پرسشنامه پژوهش» بررسی روایی
صوری و محتوایی پرسشنامههای یادگیری غیررسمی از اولیای مدرسه و دانش آموزان و
محاسبه آلفای کرونبا خآنها بوده است. با تایید شاخصههای روانسنجی پرسشنامهها ۶۵۰
پرسشنامه پادگیری غیررسمی از دوستان و ۶۵۰ پرسشنامه یادگیری غیررسمی از اولیای
مدر سه در سطح دانش آموزات کلاس پنجم6 مدرسه دولنی نهران اجرا شد. پس از حذف
پرسشنامههای مخدوش ۵۵۰ پرسشنامه بادگیری غیررسمی از دوستان و ۵۴۰ پرسشنامه
پادگیری غیررسمی از اولیای مدرسه. مورد بررسی قرار گرفت. یافنههای پژوهش نشانگر
آن است که در تحلیل عامل هر دو پرسشنامه به نرتیب ۷ عامل یادگیری "رفتارهای
پرخاشگرانه و غیراحلاق ی", "رفتارهای بزرگ منشانه". "مهارتهای اجتماعی "۰ "*بازیهای
مخحتل ف"» "کسب بر از مسائل متفرقه", "انجام دادن رفتارهای دینی و جامعهپسند" و
"دوری گزیدن از افراد غیراخلاق ی". با 7۵۶/۱۷ نبیین واریانس و ۷ عامل *مسوولیت
پذپری و انجام رفتارهای جامعهپسند". "رفتارهای غیراخلاقی و پرخاشگرانه", "پیشه کردل
رفتارهای احلاقی". "آشنایی با دیگران مهم "انجام دادن رفتارهای بزرگمنشانه".
"جوانمردی و بخنشن" و "یادگیری بازیهای مختلف" با ۴۴/۱۰ نبیین وارپانس, حاصل
می شود. ملاحظه پافتههای حاصل از هر دو تحلیل عامل, بیانگرآن است که دانش آموزان از
دوستان و معلم, ناظم و مدیر مدرسه. رفتارهای احلاقی و پسندیده و رفتارهای غیراخحاقی
را همزمان فرا می گیرند. از این رو ضرورت دارد اولیا ی آموزشی با توجه ویژه به برنامههای
فوق برنامه مدارس, ضمن افزایش فرصتهای آموزشهای غیررسمی در محیط مدرسه. از
میزان نهدید آنها بکاهند.
To assess the extent of informal learning among school boys، a sample of 650 fifth grader boys was given two questionnaires on things that one might learn from peers and school personnel. The factor analysis of the collected data led to the identification of 7 factors that collectively account for more than half of the observed variance. Chief among these factors are friends، teachers، principals، and vice principals who seem to be models for both desirable and undesirable behaviors. Hence، school administrators need to pay more attention to their behaviors.