خلاصه ماشینی:
"پس بعضا فکر نمیکند، چرا امین شلوغ ساعتهای پر انرژی خود را محو تماشای تلویزیون، آرام سپری میکند؟ واقعا این همه انرژی امین روبروی این صفحه جادویی چه میشود؟ برای جواب باید دید تفاوت دوران کودکی با دیگر سنین چیست؟ کودکان در چه شرایطی و چگونه با تلویزیون مواجه میشوند؟ تلویزیون جلوی چشمان براق مخاطب سادهدل چه جلوهای را به نمایش گذاشته است؟ یکی از ویژگیهای مهم دوران کودکی استعداد کشف و خلق امکانهای جدید در کنار محدودیت درک پیچیدگی زندگی است.
آیا تلویزیون میتواند هر نوع آرمانی را انتقال دهد؟ فهم از دنیای مجازی و به صورت غیر طبیعی چقدر برای بشر مفید است؟ نیاز به تکیهگاه تربیتی در کنار ضرورت تجربهی واقعی در زندگی بعضا برنامه کودک را بهعنوان کمککنندهی آموزش خانوادهها یا قسمتی از نظام آموزشی مورد توجه قرار میدهند.
مسئله این نیست که برنامه کودک میتواند در روایتی فهم هماهنگی با گروه را در عین توجه به استعدادهای فردی به کودکان بیاموزد؛ اگر پیچیدهترین امور زندگی را بتوان در تلویزیون روایات کرد، مسئله این است که فهم کودک ما باید چگونه رشد کند؟ چه تجربهای برای کودکان خوب است؟ اصلا جنس تجربهی مناسب برای کودک چیست؟ آیا کودکی که تلاشها و سختیهای یک کودکی را در یک کارتون جذاب برای رسیدن به بهترین آرمانهای زندگی میبیند، آمادهی سختی کشیدن برای آرمانهای زندگی میشود؟ مثلا آیا شما گمان میکنید که فوتبالیستهای کشور ما در بچگی کارتون فوتبالیستها دیده و تأثیر پذیرفتهاند، یا در بچهگی در کوچه فوتبال بازی میکرده و آمادهی فوتبالیست شدن، گردیدهاند؟ پس کودکان ما جلوی این صفحهی جادویی چه چیزی را یاد میگیرند؟ نسل قبلی کودکان طبیعیتر زندگی میکردند."