خلاصه ماشینی:
"بدین معنا که بر اساس مجموعهی آثار موجود اندیشمندان مسلمان، نظریهپردازی اسلامی متکی بر جهانبینی (فلسفه) اسلامی و یا پارادایمهای علم اسلامی انجام نشده است تا بتوان بر اساس آن، به نقد معتبر نظریههای حاکم بر علوماجتماعی مرسوم پرداخت.
از آنجا که این گزارههای فلسفی با گزارههای موجود در علم، همسطح نیستند، نمیتوان آنها را نقد عالمانه دانست و لذا توسط اندیشمندان معتقد به علوماجتماعی موجود، قابل پذیرش نخواهند بود.
در نقدهای موجود اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان، سعی شده است که از سطح مبانی فلسفی و یا صرفا ارزشهای دینی به بحث و نقد علوم موجود پرداخته شود.
متأسفانه این نوع از اظهارات ـ از آنجا که عناصر نقد در آنها، از یک سطح و آنهم بهصورت جامع و سیستماتیک عرضه نمیشود ـ دچار ابهام اعتباریابی علمی است و از طرف دیگر، اتفاقنظر بر آن، در اجتماعات اندیشمندان معتقد به فلسفه اسلامی نیز بهوجود نخواهد آمد."