خلاصه ماشینی:
"در واقع، فهمی که بعد از کنت ایجاد شد این است که علیرغم آنکه ارادههای انسانی، شکلدهندهی موضوع اجتماعی است اما میبایست متوجه بود زمانی که این ارادهها متراکم یا متقابل شوند، محدود شده و بههمین دلیل هم، نمیتوان با روش فلسفی به مطالعهی آن پرداخت بلکه میبایست روش اثباتی و تحصلی در پیش گرفت؛ یعنی همان روشی که حاکم بر علوم طبیعی است.
بلکه مهم این است که موضوع، استقلال پیدا کرده باشد تا علم یا گفتمان مستقل سر پا بماند؛ یعنی میبایست یک منطقهی متمایزی در آن رشته به لحاظ موضوعی فرض شود که رشتهی دیگری نتواند از آن بحث کند، وگرنه به تدریج مرزها و حدود آن با سایر رشتههای رقیب، محو میشود.
بههمین دلیل علیرغم اینکه رشتهها مستقل هستند و باید این استقلال را اثبات کرده باشند اما وجوه بینابینی نیز میان آنها وجود دارد؛ چنانکه واقعیت خارجی، همینگونه است."