خلاصه ماشینی:
"یکی از انتقادات مهم جامعه گرایان از لحاظ نظریۀ سیاسی متوجه مضمون لیبرالی اولویت و برتری حق بر نیکی است که ستون اصلی نظریۀ جان والس دربارۀ عدالت را تشکیل میدهد که بر طبق آن نظریه عدالت باید نهادهایی را طرح و پیشنهاد نماید که در چارچوبشان عوامل مستقل در انتخابهای خود تا زمانی که مخل ضوابط این نهادها نباشند،آزادی داشته باشند.
البته این امر نه بدین معناست که عقلانیت مجموعۀ یکه و بیسابقهای از ارزشها را برای هر فرد دیکته میکند، بلکه منظور این است که هر ارزشی که شخص بر میگزیند بر اساس نقش آن در چارچوب کلیتر تلاشهای هدفدار او در جهت تحقق منافعش،میتواند مورد نقد عقلانی قرار گیرد و بخاطر دامنۀ وسیع و تنوع فراوان منافع افراد،گونهای از چند گرایی ارزشی به نسبی گرایان نسبت داده میشود که البته چندگرایی مزبور در محدودۀ نقد عقلانی انگاشته میشود.
نوزیک نیز مانند رشر خواهان نقد عقلانی ارزشها و اهداف ا ست و به روشنی ضرورت گذر از محدودیتهای عقل ابزاری هیوم را اعلام میکند،گو اینکه نسبت به محتوای مفهوم عقلانیت ارزیاب در چارچوب منافع انسانی که رشر پیشنهاد کرده است نیز با شک و تردید مینگرد.
اما اگر عقیدۀ خاص کسی نتیجه آن جنبه از طرح و نقشه قوه شناخت باشد که هدفش نه حقیقت بلکه چیز دیگری است،آنگاه عقیدۀ مزبور برای این شخص مجوزی نخواهد داشت و اصولا نمیگوییم که چنین شخصی به مسأله آگاهی دارد؛حتی اگر عقیده او سرانجام به حقیقت بپیوندد» برای نمونه،ضرایب و عوامل ذهنی ممکن است کج کارکرد داشته و نه در جهت حقیقت،بلکه در جهت حفظ بقا کار کنند."