خلاصه ماشینی:
"اینجا روی سخنم با آقای شهریار حسنزاده است که تنها به منظور پاسخ دادن به موارد ذکر شده در مقالۀ انتقادی جناب انزابینژاد و داشتن توجیهی برای توضیحات ابتدایی کتاب «کلیله و دمنه»دانشگاه پیام نور و عادی و حتی ضروری جلوه دادن آن،ذهن نقاد و مو شکاف خود را به استدلال واداشتهاند و در این زمینه بیسوادی دانشجو-آن هم دانشجویی که آموزش او از راه دور است-را به عنوان عامل اصلی این کار یافته و به بیان آن پرداختهاند،دانشجویی که به نظر ایشان در ترکیب«هوی و هوس»، «هوی»را«هوی»تلفظ میکند و«جرم» را«جرم»میخواند و معنی میکند و قدرت تشخیص«میخواست»از «میخاست»را ندارد.
عنوان نوشتارها بدین قرار است: -وضعیت سیاسی عصر امام کاظم(ع) -تاریخ صدر اسلام در پیشدید امام(س) -مکتب تاریخ نگاری طبری -ایران شناسی و شعوبیگری -زنان مجاهد و مجتهد عصر امیر المؤمنین(ع) -توصیف قاعدیگری در بینش تاریخی شیخ مفید(ره) -حج ابراهیمی-حج جاهلی -مقام حافظ در میان پژوهندگان عرب -ادب مقاومت و توسع آن -شعر شیعه،کمیت بن زید اسدی -مقدمهای بر سرود سپیده -حافظ -سوگنامههای ماندگار ادب اسلامی -قدرت و میزان دخالت دولت در امور اقتصادی مردم از دیدگاه فقهای اهل سنت -اندیشههای تاریخی مالک بن نبی *** در مقالۀ نخست با اشاره به انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس و شیوۀ در مقالۀ نخست با اشاره به انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس و شیوۀ فعالیت عباسیان در به دست گرفتن قدرت،مذاهب و اندیشههای عصر و نیز قیامها و شورشهای عصر بنی عباس مورد بحث قرار گرفته است."