خلاصه ماشینی:
"وارثان تمدن آنتیک نگاهی به مفاهیم «تاریخ» و «تمدن» در اندیشهی جدید عبدالله شهبازی1 اشاره رابطهی تاریخ و تمدن در گرو فهم معنایی درست از این دو مفهوم است و معنای درست را در تاریخ میبایست جستوجو کرد.
نگاه اروسنتریستی به تمدن بشری دارای دو خاستگاه به ظاهر متعارض است: نخست، میراث صلیبی که نگاهی بهشدت خصمانه نسبت به جهان اسلام پدید آورد؛ دوم، فرهنگ رنسانس که انگارهی یکتایی و برتری تمدن اروپایی را بعنوان وارث تمدن «آنتیک» یونان و روم باستان، ایجاد کرد.
دوران استعماری تاریخ غرب، که آغاز تمدن جدید غرب بهشمار میرود، تداوم همان جنگهای صلیبی گذشته بود که پس از شکست صلیبیون و بازگشت آنان به اروپای غربی و مرکزی، علیه مسلمانان و اسلاوها، که Gentilis تلقی میشدند، ادامه یافت.
ایجاد پیوند مستقیم تاریخی میان تمدن جدید غرب و تمدن یونان و روم باستان خدشهپذیر است؛ زیرا از بسیاری جهات نمیتوان این خط مستقیم توارث را واقعی دانست.
خاستگاه «غربی» برای مدنیت قائلشدن و غرب جدید را وارث مستقیم یونان و روم باستان خواندن تعبیری است که از آنتیکگرایی و هلنوفیلیسم دوران رنسانس باب شد و شیفتگان فراوان یافت؛ هم در میان اندیشمندان و هم در میان دولتمردان بانفوذ همچون پالمرستون و لوید جرج، نخستوزیران بریتانیا.
کسانی که منشاء فارسی برای واژه «تاریخ» قائلاند نوشته نه چندان دقیق حمزه اصفهانی، مورخ سده چهارم هجری، را مد نظر دارند که میگوید این واژه زمان خلیفهی دوم از طریق ایرانیان وارد زبان عربی شد و معرب «ماه روز» است که تقریبا به معنی «شبانهروز» فعلی بود."