چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی استراتژیک و اقتضایی برای پرورش مدیران است. این پژوهش با به کارگیری رویکرد ترکیبی در جمع آوری اطلاعات به بررسی رابطه میان برنامه های پرورش مدیران با استراتژی سازمان، ساختار روابط واحد وظیفه ای که مدیر در آن مشغول به کار است و روش های انجام کار (تکنولوژی) در آن واحد پرداخته است. برای تبیین نظری مدل از تئوری نقاط مرجع استراتژیک استفاده شد. این پژوهش با مشارکت 180 نفر از مدیران عالی و میانی سازمان های برتر ایرانی (بر اساس نتایج هشتمین جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی) به عنوان نمونه آماری انجام شد. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش را تایید کرد. یافته ها حاکی از آن است که می توان انواع برنامه های پرورش مدیران را بر اساس هدف و شیوه پرورش به چهار گونه برنامه های پرورش مهارتی، دانشی، انگیزشی و نگرشی دسته بندی کرد. اگرچه در اغلب موارد، گونه های برنامه های پرورش مدیران با گونه های متناظر استراتژی سازمان، ساختار سازمانی و تکنولوژی رابطه معنا داری دارند، فقط هماهنگی استراتژی سازمان و ساختار سازمانی با برنامه های پرورش مدیران بر مبنای تئوری نقاط مرجع استراتژیک توانسته بر عملکرد مدیران موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
(B (رجوع شود به تصویر صفحه) پژوهش حاضر در تلاش است ابزار کاربردی مناسبی در اختیار مدیران منابع انسانی سازمان های ایرانی قرار دهد تا بااستفاده از آن بتوانند به سؤال های ذیل پاسخ دهند: چگونه میتوان مطمئن شد که سازمان مدیران خود را به نحو مطلوب و با ابزار مناسب آموزش داده است ؟ آیا ابزارهای پرورش مدیران به کار گرفته شده از اثربخشی و کارایی لازم برخوردار بوده اند؟ چگونه و بااستفاده از چه معیارهایی میتوان از به کارگیری شیوه های مناسب پرورش مدیران در سازمان اطمینان یافت ؟ چگونه میتوان مطمئن شد که برنامه های پرورش مدیران در راستای استراتژی سازمان طراحی شده اند؟ بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائۀ مدلی برای پرورش مدیران است ؛ مدلی که بر مبنای آن بتوان قابلیت ها و شایستگیهای اصلی مشاغل مدیریتی سازمان را کشف کرد و برای تقویت هر یک از آن ها شیوة آموزشی مناسب را پیشنهاد داد.
در این پژوهش برای ایجاد هماهنگی بین برنامه های پرورش مدیران و سایر عناصر سازمانی از تئوری نقاط مرجع استراتژیک استفاده شده است .
به این ترتیب برای ایجاد هماهنگی بین عناصر مختلف مدل پرورش مدیران نیز میتوان از مبنای نقاط مرجع استراتژیک ارائه شده در نظریه های مدیریت - یعنی دو بعد "کانون توجه (داخل / خارج )" و "میزان کنترل (کم / شدید)" استفاده کرد.
بر اساس آنچه تشریح شد، برنامه های پرورش مناسب عبارت است از این که یک مدیر شایستگیهای متناسب با استراتژی، ساختار وظیفه ای و تکنولوژی انجام کار خود را بر مبنای هماهنگی مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک به شیوه ای مناسب تقویت کرده باشد.
The strategic role of Human Resource Development in managing core competencies.