چکیده:
ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺳﻲ اﺳﻤﺎ و ﺻﻔﺎت اﻟﻬﻲ از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻬـﻢ اﻋﺘﻘـﺎدی در ﺣـﻮزة ﻓﻠﺴـﻔﺔ دﻳـﻦ، ﻓﻠﺴﻔﻪ، ﻛﻼم، ﻋﺮﻓﺎن، و دﻳﻦﭘﮋوﻫﻲ ﻣﻌﺎﺻﺮ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﺑﺤﺚ در ﺣﻮزة ﻋﻠﻮم اﺳـﻼﻣﻲ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺗﺸﺒﻴﻪ و ﺗﻨﺰﻳﻪ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد. اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ ﺗﺸـﺒﻴﻪ را در ﻋـﻴﻦ ﺗﻨﺰﻳـﻪ و ﺗﻨﺰﻳﻪ را در ﻋﻴﻦ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻲداﻧﺪ. از دﻳﺪ وی، ﺷﺒﺎﻫﺖ ﺻﻔﺎت ﺧﺪاوﻧﺪ و ﻣﻤﻜﻨـﺎت در اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﻔﺎت ﺧﺪاوﻧﺪ ﺗﺠﻠﻴﺎت او و ﺻﻔﺎت ﻣﻤﻜﻨﺎت ﻧﻤﻮدﻫﺎی ﺻﻔﺎت اوﻳﻨﺪ. ﺑﻪ اﻋﺘﻘﺎد او ﺗﺸﺒﻴﻪ در اﺻﻞ وﺟﻮد و ﺗﻨﺰﻳﻪ در ﺣﺪود ﺗﺠﻠﻴﺎت اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻣﻼﺻﺪرا، ﺑـﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺻﺪور و ﺳﻨﺨﻴﺖ ﻋﻠّﻲ و ﻣﻌﻠﻮﻟﻲ، ﻛﻤﺎﻻت ﻣﺨﻠﻮق را، ﺑﻪ ﻛﺎﻣـﻞﺗـﺮﻳﻦ ﻧﺤﻮ، در ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﻲداﻧﺪ. از اﻳﻦرو، او ﺑﺎ درﭘﻴﺶﮔﺮﻓﺘﻦ روﻳﻜﺮد اﺛﺒـﺎﺗﻲ )ﺑـﺮ اﺳﺎس ﺳﻪ اﺻﻞ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ در اﻳﻦ ﻣﻜﺘﺐ، ﻳﻌﻨﻲ اﺻـﺎﻟﺖ وﺟـﻮد، اﺷـﺘﺮاک ﻣﻌﻨـﻮی در ﻣﻔﻬﻮم وﺟﻮد، و ﺗﺸﻜﻴﻚ در ﺣﻘﻴﻘﺖ وﺟﻮد( ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﻣﻌﻨﻮی و ﺗﺸـﻜﻴﻚ در ﺑﺎب وﺟﻮد و ﺻﻔﺎت اﻟﻬﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦﻃﺮﻳـﻖ، ﻣـﻲﻛﻮﺷـﺪ ﺗـﺎ ﺧـﻮد را از دو ﻣﺤﺬور ﺗﻌﻄﻴﻞ و ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻄﻠﻖ رﻫﺎ ﻛﻨﺪ. ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮاﺿﻊ ﻫﻤﺎن ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻣﻼﺻﺪرا را ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﻨـﺪ، اﻣـﺎ در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮاﺿﻊ دﻳﮕﺮ، ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺻﻔﺎت را ﻗﺎﺑﻞ اﻧﻄﺒﺎق ﺑﺮ ﺧﺪا ﻧﻤﻲداﻧﺪ، زﻳﺮا ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎور اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎ، از ﺟﻤﻠـﻪ ﻋـﺪم ﻋﻴﻨﻴـﺖ ﺻـﻔﺎت ﺑـﺎ ﻫـﻢ و ﻧﻴـﺰ ﺑـﺎ ذات، را ﻧﻤﻲﺗﻮان از آن ﺳﻠﺐ ﻛﺮد. ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ و ﻧﻘﺪ اﻳﻦ دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎ ﺧﻮاﻫﻴﻢ دﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺔ اﻳﻦ دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎ ﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺒـﺎﻧﻲ وﺟﻮدﺷﻨﺎﺧﺘﻲایاﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻄﻠﻖ را ﻧﻔـﻲ ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ، اﺟـﺎزة ﻛﻨﺎرﮔﺬاﺷـﺘﻦ ﻣﻄﻠﻖ ﺗﺸﺒﻴﻪ را ﻧﻤﻲدﻫﻨﺪ، اﻟﺒﺘﻪ دﻳﺪﮔﺎه دوم ﻋﻼﻣﻪ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ را رد ﻣﻲﻛﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺟﻨﺒﻪ در ﺑﺤﺚ اﺳـﻤﺎ و ﺻـﻔﺎت اﻟﻬـﻲ، ﺟﻨﺒﺔ ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ آن اﺳﺖ و اﻳﻦﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻴﻢ از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻪﻛـﺎرﺑﺮدن ﺑﺮﺧـﻲ اﻟﻔـﺎظ و درک ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و ﻣﻌﺎﻧﻲ آنﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﭘﻴﺪا ﻛﻨﻴﻢ؟، آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﻣﻌﻨـﺎﻳﻲ از ﺻـﻔﺎت ﺧـﺪا را درک ﻛﺮد ﻛﻪ از ﻳﻚ ﺳﻮ، ﺑﺎ ﺗﻮﺣﻴﺪ و ﻳﮕﺎﻧﮕﻲ ﺧﺪا ﻣﻨﺎﻓﺎت ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ، ﺑـﻪ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﻧﻴﻨﺠﺎﻣﺪ؟، آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎی ﻣـﺎدی و ﻣﺤـﺪود را ﺑـﺮ آﻓﺮﻳـﺪﮔﺎر ﺟﻬﺎن اﻃﻼق ﻛﺮد؟، ﻣﺮز ﻣﻴﺎن ﺗﺸﺒﻴﻪ و ﺗﻌﻄﻴﻞ ﭼﻴﺴﺖ؟، آﻳﺎ ﺑﺎ ﺣـﺬف وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎی ﻣـﺎدی و اﻧﺴﺎﻧﻲ، از ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ ﭼﻮن ﺣﻴﺎت، ﻗﺪرت، و ﻋﻠﻢ، ﻣﻌﻨﺎی ﻣﺸﺨﺼـﻲ ﺑـﺮای »ﺣـﻲ«، »ﻗـﺎدر«، و »ﻋﺎﻟﻢ« ﺑﺮﺟﺎی ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ؟، آﻳﺎ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻪ اوﺻﺎف ﻛﻤﺎﻟﻴﻪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺧـﺎﻟﺺ ﻧﺎﺳـﺎزﮔﺎر اﺳﺖ؟، ﭼﺮا اﻣﺎم ﻋﻠﻲ )ع( ﻛﻤﺎل ﺗﻮﺣﻴﺪ را ﻧﻔﻲ ﺻﻔﺎت از ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﻲداﻧﺪ؟، ﻣﻌﻨﺎی اﻳﻦ ﺳﺨﻦ از دو ﺑﻌﺪ وﺟﻮدﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟، و ﺳﺆالﻫﺎﻳﻲ از اﻳﻦ دﺳﺖ.
در اﻳﻦﺟﺎﺳﺖ ﻛﻪ اﺷﻜﺎلﻫﺎﻳﻲ اﺳﺎﺳﻲ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺮ ﻋﻬـﺪة ﻣﻮﺣـﺪان و ﻣﺘـﺪﻳﻨﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺑﺮای آنﻫﺎ ﺑﻴﺎﺑﻨﺪ، از ﺟﻤﻠﺔ اﻳﻦ اﺷﻜﺎلﻫﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮرد اﺷـﺎره ﻛـﺮد: ﺑﺤﺚ ﺑﻪﻛﺎرﺑﺮدن اﻟﻔﺎظ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮای ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺘﻨﺎﻫﻲ و ﻏﻴﺮ ﻣﺘﻨﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﭘﺎرادوﻛﺴـﻴﻜﺎل و ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ اﺳﺖ؛ زﻳﺮا ﻣﻮﺣﺪان از ﻳﻚ ﺳﻮ، ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺧﺪا ﻳﮕﺎﻧـﻪ اﺳـﺖ و ﺷـﺒﻴﻪ ﻧـﺪارد و از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ، او را در ﺻﻔﺎت ﻛﻤﺎﻟﻴﺔ ﻣﻄﻠﻖ و ذاﺗﻲاش، ﻣﺎﻧﻨـﺪ »ﻋـﺎﻟﻢ« ﻛـﻪ او ﻫﻤﻴﺸـﻪ ﻋـﺎﻟﻢ اﺳﺖ، ﺷﺒﻴﻪ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺗﺶ ﻣـﻲداﻧﻨـﺪ و اﻳـﻦ ﺻـﻔﺎت را ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻣﺸـﺘﺮک در ﻣـﻮرد او و ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﻪﻛﺎر ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ.