چکیده:
غروی اصفهانی، در بین حکیمان مسلمان، نخستین کسی است که، بدون اطلاع از آرای غربیان، برای اثبات وجود خدا، برهان وجودی آورده و تقریری از آن عرضه کرده است. از سوی دیگر، دکتر مهدی حائری یزدی، با آن که خود از مدافعان این برهان است، تقریر غروی را نمی پذیرد و از آن انتقاد می کند. این مقاله به توضیح و بررسی تقریر حکیم غروی و انتقادات حائری اختصاص دارد.
Amongst Muslim philosophers، Gharavi Esfahani was the first one who invented a statement of the ontological argument for the existence of God. But Dr. Mahdi Haieri yazdi، who is one of the advocates of this argument، does not agree with this statement and criticizes it. This article aims to explain and survey these statements and critiques
خلاصه ماشینی:
"ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﻣﻔﺎد اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻗﻀﺎﻳﺎی ﻻﺑﺘﻴﻪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺜﻼ، »اﮔﺮ در ﺧﺎرج ﭼﻴﺰی ﻣﻮﺟﻮد ﺷﻮد و ﺑﺮ آن ﻋﻨـﻮان واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد ﺻﺪق ﻛﻨﺪ، آن ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺿﺮوت ذاﺗﻲ ﻣﺘﺼﻒ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮدﻳﺖ اﺳﺖ« ﻳـﺎ »اﮔـﺮ، ﺑـﻪ ﻓﺮض ﻣﺤﺎل، وﺟﻮد ﭼﻴﺰی را ﻓﺮض ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ او ﻋﻨﻮان ﺷﺮﻳﻚاﻟﺒﺎری ﺻـﺪق ﻛﻨـﺪ، آن ﭼﻴـﺰ ﻣﺘﺼﻒ ﺑﻪ اﻣﺘﻨﺎع اﺳﺖ«؛ اﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﺧﺎرﺟﻲ واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد، ﻣﺸﺮوط و ﻣﻔﺮوض ﺑـﻪ ﺷﺮط و ﻓﺮﺿﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻋﺪم ﻗﻄﻌﻴﺖ (ﻻﺑﺘﻴـﺖ) در ﺛﺒـﻮت و ﺗﺤﻘـﻖ اﺳـﺖ، ﭼﮕﻮﻧـﻪ ﻣﻲﺗﻮان واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد را ﺑﺎ ﺛﺒﻮت ﻗﻄﻌﻲ و ﺑﺘﻲ اﺛﺒﺎت ﻛﺮد؟ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺎﺑﻊ اﺧﺲ ﻣﻘﺪﻣﺎت ﺑﺎﺷﺪ (ﻫﻤﺎن).
ﺣﺎل اﮔﺮ ﺧﺪا ﻣﻮﺟﻮدی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ »ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ وﺟـﻮد داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ و ﻣﻤﻜـﻦ اﺳـﺖ وﺟـﻮد ﻧﺪاﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ«، در اﻳـﻦ ﺻـﻮرت ﻣﻤﻜـﻦاﻟﻮﺟـﻮد ﺧﻮاﻫـﺪ ﺑـﻮد ﻧـﻪ ــ ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ــ واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد، زﻳﺮا وﻳﮋﮔﻲ ﻣﺰﺑﻮر (ﻳﻌﻨﻲ اﻣﻜﺎن وﺟﻮد و ﻋﺪم ﺑﺮای ﻳﻚ ﭼﻴﺰ)، ﺟﺰء ﺗﻌﺮﻳـﻒ ﻣﻤﻜﻨﺎت اﺳﺖ و درﺑﺎرة آنﻫﺎ ﺻﺎدق اﺳﺖ ﻧﻪ درﺑﺎرة واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲﺗﻮان ﭘﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ اﮔﺮ اﻣﻜﺎن ﻋﺪم در ﺧﺪا ﻳﺎ واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد راه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺮق او ﺑﺎ ﻣﻤﻜﻨﺎت ﭼﻴﺴﺖ و در اﻳﻦ ﺻﻮرت آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان آن را واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد داﻧﺴﺖ؟ ﺛﺎﻧﻴﺎ: اﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺣﺎﺋﺮی ﻛﻪ ﻗﻀﻴﺔ »ﺷﺮﻳﻚاﻟﺒﺎری ﻣﻤﺘﻨﻊ اﺳﺖ« و ﻣﻔﺎد آن اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ »اﮔﺮ وﺟﻮد ﺷﺮﻳﻚاﻟﺒﺎری را ﻓﺮض ﻛﻨﻴﻢ، ﻣﺘﺼﻒ ﺑﻪ اﻣﺘﻨﺎع اﺳﺖ«، ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻣﻞ اﺳﺖ، زﻳﺮا ﻫﻤﺔ ﺳﺨﻦ درﺑﺎرة ﺷﺮﻳﻚاﻟﺒﺎری اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ وﺟﻮدداﺷﺘﻦ ﺷـﺮﻳﻚاﻟﺒـﺎری، ذاﺗـﺎ، ﻣﺤـﺎل اﺳـﺖ.
ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﺗﻘﺮﻳﺮ ﺣﻜﻴﻢ ﻏﺮوی اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ از ﺑﺮﻫﺎن وﺟﻮدی، ﺑﺮﺧﻼف ﺗﻘﺮﻳﺮ دﻛﺎرت، ﺑﻪ ﺟﺎی اﺳـﺘﻔﺎده از ﺣﺪ وﺳﻂ ﻛﻤﺎل، ﺑﺮ ﻣﺤﻮر وﺟﻮب وﺟﻮد اﺳﺘﻮار اﺳﺖ و ﺧﻼﺻـﺔ آن اﻳـﻦ اﺳـﺖ ﻛـﻪ »اﮔـﺮ واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد (ﺧﺪا) وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻤﻜﻦاﻟﻮﺟﻮدی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﺘﺶ ﻫﻨﻮز آن را اﻳﺠﺎد ﻧﻜﺮده اﺳﺖ و ﻳﺎ ﻣﻔﻬﻮم آن ﺗﻨﺎﻗﺾآﻣﻴﺰ و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻘﻘﺶ ﻣﺤﺎل ذاﺗﻲ ﺑﺎﺷﺪ؛ در ﺣـﺎﻟﻲ ﻛﻪ، ﻫﺮ دوی اﻳﻦ اﺣﺘﻤﺎﻻت ﺑﺮﺧﻼف ﺗﻌﺮﻳﻒ واﺟﺐاﻟﻮﺟﻮد اﺳﺖ«."