چکیده:
ﻣﺴﺌﻠﺔ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد و اﺻﺎﻟﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ در اﺑﺘﺪا ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت دو ﻣﺴـﺌﻠﺔ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﻢ ﺟﻠﻮه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ وﻟﻲ درواﻗﻊ دو ﻧﻈﺎم ﺑﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪای از اﺻـﻮل در ﺗﻘﺎﺑـﻞ ﺑـﺎ ﻳﻚدﻳﮕﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ در ﺻﻒ ﻣﻘﺪم آن دو، اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد و اﺻـﺎﻟﺖ ﻣﺎﻫﻴـﺖ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﺣﺮﻛﺖ اﺷﺘﺪادی ﻧﺸـﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ ﻛـﻪ ﻣﻼﺻﺪرا ﻧﻈﺎم ﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ اﺻﻮل اﺻﺎﻟﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ، ﻧﻔﻲ ﺣﺮﻛـﺖ اﺷـﺘﺪادی در ﻣﺎﻫﻴـﺖ، و ﺗﻠﻘﻲ ﺧﺎص ﻣﺸﺎﺋﻴﺎن از ﺣﺮﻛﺖ در ﻛﻴﻒ را ﻣﻮرد ﻧﻘﺪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ. از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد ﺑﻪﺗﻨﻬﺎﻳﻲ در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑـﺎ ﺣﺮﻛـﺖ اﺷـﺘﺪادی ﻛـﺎراﻳﻲ ﻧـﺪارد و ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻦ در ﻧﻈﺎﻣﻲ ﻣﺘﺸﻜﻞ از ﻧﻈﺮﻳﺎت اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد، وﺣﺪت وﺟـﻮد، و اﺷـﺘﺪاد وﺟﻮد اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻼﺻﺪرا ﻧﻮع ﻧﮕﺎه ﺧﻮد ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ و ﺗﺼـﻮﻳﺮ ﺑﺮآﻣـﺪه از آن را در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻮع ﻧﮕﺎه ﻃﺮفداران اﺻﺎﻟﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮآﻣﺪه از آن ﻧﮕﺎه ﻗﺮار داده و ﺑﻪ ﺻﺤﺖ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺧﻮد ﺣﻜﻢ ﻛﺮده اﺳﺖ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎم اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺼﻮﻳﺮ ذﻫﻨﻲ ﺧـﻮد از واﻗﻌﻴﺖ ﺑﻪ دﻳﮕﺮان، ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﺗﻘﻄﻴﻊ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت اﻳﻦ ﺗﺼﻮﻳﺮ از ﻳﻚدﻳﮕﺮ و آوردن آنﻫﺎ در ﻳﻚ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺧﻄﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در اﺑﺘﺪا ﺑﻪﻧﻈﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ دو ﻣﺴـﺌﻠﻪ ﻣـﻮاﺟﻬﻴﻢ، دﻗـﺖ در ﺗﺎرﻳﺨﭽـﺔ ﻃﺮح ﻣﺴﺌﻠﺔ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد و ﻧﻴﺰ دﻻﻳﻞ ﻃﺮحﺷﺪه در اﻳﻦ ﺣﻴﻄﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ درواﻗـﻊ دو ﻧﻈﺎم ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺑﺎ اﺻﻮل ﻣﺘﻌﺪد و ﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوت در ﻣﻮاﺟﻬﺔ ﺑﺎ ﻳﻚ دﻳﮕﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛـﻪ از ﻧﻈـﺮ ﻣﻼﺻﺪرا اﺻﺎﻟﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ در ﻳﻚ ﻧﻈﺎم و اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد در ﻧﻈﺎم دﻳﮕﺮ از ﻣﺤﻮرﻳﺖ ﺑﺮﺧـﻮردار اﺳﺖ.
ﻣﻼﺻﺪرا در ﻃﺮح ﻣﺴﺌﻠﺔ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد اﺑﺘﺪا ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻳﻚ ﻧﻈﺎم را در ذﻫـﻦ ﺧـﻮد ﺗﺮﺳـﻴﻢ ﻛﺮده و ﺳﭙﺲ ﺗﻼش ﻛﺮده ﻳﻚ ﺑﻪ ﻳﻚ اﺻﻮل را ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﻨﺪه و ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﻮد ﻣﺴﺘﺪل ﺳﺎزد؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻣﻼﺻﺪرا اﺑﺘﺪا ﻧﮕﺎه ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺗﻐﻴﻴﺮ داده و ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺟﺪﻳﺪی از ﻋـﺎﻟﻢ ﺑـﻪ دﺳﺖ آورده اﺳﺖ و آنﮔﺎه ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺟﺪﻳﺪ را ﺗﻜﻪﺗﻜﻪ ﻛﺮده و ﻫﺮﻳﻚ را ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﺴـﺌﻠﻪای ﺟﺪا اراﺋﻪ و ﻣﺴﺘﺪل ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻣﻮاﺟﻬﺔ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻠﺔ ﺣﺮﻛﺖ اﺷﺘﺪادی اﮔﺮ ﺑﺎر دﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت ﻣﻼﺻﺪرا در اﻳﻦ اﺳﺘﺪﻻل ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﻢ درﻣﻲﻳﺎﺑﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ اﺻـﺎﻟﺖ وﺟﻮد را اﺛﺒﺎت ﻧﻜﺮده اﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺼﺪاقداﺷﺘﻦ ﻣﺎﻫﻴﺖ را در ﻋﺎﻟﻢ ﺧﺎرج ﻧﻔﻲ ﻛـﺮده اﺳـﺖ.
واﻗﻌﻴﺖ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻼﺻﺪرا ﻧﻈﺎم ﻓﻜﺮی ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﻳﺖ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد ﺑـﻪ ﻣﺒـﺎرزة ﻧﻈﺎم ﻓﻜﺮی اﻓﺮادی ﻫﻢﭼﻮن ﻣﻴﺮداﻣﺎد، دﺷﺘﻜﻲ، و دواﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﻳﺖ اﺻﺎﻟﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻓﺮﺳـﺘﺎده اﺳﺖ و در اﻳﻦ ﻧﻈﺎم، اﺻﻮﻟﻲ ﻫﻢﭼﻮن وﺣﺪت وﺟﻮد و اﺷﺘﺪاد وﺟﻮد ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﺔ اﺻﻮل ﭘﻴﺮاﻣﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻨﻬﺎن وﺟﻮد دارﻧﺪ.