Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اپیدمیولوژیک عابرین متوفی ناشی از تصادفات رانندگی در ایران

نویسنده:

(7 صفحه - از 75 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : عابرین، تصادفات، عابرین پیاده، عابرین متوفی، عابرین متوفی ناشی، مرگ و میر، مرگ، بررسی اپیدمیولوژیک عابرین متوفی، عابرین متوفی در اثر تصادفات، آمار متوفیات ناشی از تصادفات

زمینه: امروزه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی از وضعیتی بحرانی در کشور ما برخوردار است، به گونه ای که در چند ساله اخیر، آمار متوفیات ناشی از تصادفات هر ساله بین 10 الی 15 درصد رشد داشته است. در این بین عابر پیاده آسیب پذیرترین فرد در صحنه حادثه است که احتمال پدیدار شدن ناتوانی جسمی یا مرگ برای وی بسیار بالا است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت مرگ و میر عابرین متوفی و عوامل موثر بر آن در کل کشور است. روشها: اطلاعات مربوط به عابرین پیاده متوفی از طریق فرم های از پیش طراحی شده توسط گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1378 جمع آوری شده است. یافته ها: از بین 15482 مورد فوت ناشی از تصادفات، 5015 مورد عابر پیاده بوده اند که یک سوم متوفیات ناشی از تصادفات را تشکیل می دهند. 7/72 درصد عابرین مرد و 3/27 درصد زن بوده اند. 5/37 درصد عابرین متوفی کمتر از 15 سال و 6/27 درصد بیش از 61 سال داشته اند. بیش از نیمی از عابرین متوفی در محل حادثه یا حین انتقال به بیمارستان و 6/45 درصد در بیمارستان فوت کرده اند. علت اصلی مرگ دو سوم از عابران، ضربه به سر بوده و در 6/46 درصد موارد، عابران با اتومبیل سواری تصادف کرده اند. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان مرگ و میر عابرین پیاده در ایران چند برابر کشورهای پیشرفت و حتی بیشتر از برخی کشورهای خاورمیانه است. کودکان و افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند که می توان با ایجاد امکانات رفاهی در نقاط حادثه خیز، آموزش دهی مناسب در مدارس و رسانه های عمومی و تقویت سیستم امدادرسانی به حل این معضل کمک کرد.

خلاصه ماشینی:

"آمار متوفیات ناشی از تصادفات هر ساله بین 10 الی 15 درصد رشد داشته است. روشها:اطلاعات مربوط به عابرین پیاده متوفی از طریق فرمهای از پیش طراحی شده توسط گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نتیجه‌گیری:نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان مرگ و میر عابرین،پیاده در ایران چند برابر کشورهای پیشرفته و حتی بیشتر نفر و میزان کشندگی این تصادفات 6/0 درصد تعیین شده است(7). به بالا است که 6/27 درصد از کل عابرین متوفی به این گروه سنی مربوط می‌ شکل 1-فراوانی عابرین متوفی در اثر تصادفات به تفکیک محل حادثه،سال 1378 بدست آمده که در جدول 1 ارائه شده است نشان میدهد که هر چه سن‌ بالاترین میزان فوت عابرین پیاده به علت ضربه به سر بوده است که‌ متوفی مرد در گروه سنی 20-10 سال هستند ولی این نسبت در بین زنان به‌ فوت کرده‌اند،این میزان در بین عابرین 31 الی 40 سال 8/2 درصد است. کرده‌اند این نسبت در بین عابرینی که کمتر از 10 سال دارند به 4/39 درصد (به تصویر صفحه مراجعه شود) 9/71 درصد عابرین متوفی 10 الی 20 سال در اثر ضربه به سر فوت کرده‌اند 7/57 درصد از عابرین متوفی آمریکا بین 20 الی 60 سال سن دارند این‌ 42/7 عابر متوفی وجود دارد این آمار در آمریکا 81/0 نفر است(یعنی‌ ذکر این نکته ضروری است میزان عابرین متوفی به نسبت جمعیت در جدول 4-مقایسه آمار عابران متوفی در اثر تصادفات از لحاظ سنی در ایران با یک کشور توسعه یافته،سال 1378"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.