خلاصه ماشینی:
"اکنون حضرت محمد در برابر این همه تلاش و رنج و بهدست آوردن این همه رهآوردهای عظیم، هیچ چشمداشت مادی و دنیایی ندارد و آنچه میخواهد، هدایتپذیری مردم است که سودش به خودشان برمیگردد و میخواهد که نزدیکانش را دوست بدارند، که البته این دوستی نیز عین هدایت و رهیابی آنان به کانون معارف و انوار است و باز خود دوستداران، بازتابهای مهر خویش را در دنیا و آخرت میبینند.
» نه تنها حضرت محمد رنج رسالت را برای خدا میکشید؛ بلکه تمام رفتارش برای رضای خدا و مخلصانه بود و زندگی و مرگش رنگ خدایی داشت: قل إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین * لا شریک له و بذلک أمرت و أنا أول المسلمین؛ <FootNote No="20" Text=" انعام / 162 و 163.
» نرمخویی نرمخویی، یکی از پر جاذبهترین منشهای اخلاقی رسول اکرم و یکی از انگیزههای گرایش و اجتماع مردم بر گرد آن حضرت بود، خداوند متعال میفرماید: فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک؛<FootNote No="21" Text=" آل عمران / 159.
هدایت یافتگی از حقیقتهایی است که قرآن کریم، دربارة پیامبر اکرم به آن تصریح میکند: قل إننی هدانی ربی إلی صراط مستقیم؛<FootNote No="37" Text=" انعام / 161.
» حضرت علی سادهزیستی پیامبر اکرم را این گونه حکایت میکند: «و لقد کان یأکل علی الأرض و یجلس جلسة العبد و یخصف بیده نعله و یرقع بیده ثوبه و یرکب الحمار العاری و یردف خلفه و یکون الستر علی باب بیته فتکون فیه التصاویر فیقول یا فلانة لإحدی أزواجه غیبیه عنی فإنی إذا نظرت إلیه ذکرت الدنیا و زخارفها؛<FootNote No="45" Text=" نهج البلاغه، خطبه 160."