چکیده:
هند در عهد سلطنت خاندان تیموری، مهد پرورش شاعران فارسی بوده است. گروهی از شاعران، در همان روزگار از ایران به آن دیار رفته و همان جا مانده و در گذشته اند. شهرت برخی فراگیر است، اما جمعی نیز کمتر شناخته شده اند. طغرای مشهدی یکی از این شاعران سخنور است که متاسفانه تقریبا گمنام مانده است. او از شعرای توانای سبک هندی در قرن یازدهم هجری است که در عهد شاه جهان (جل.1037ﻫ . ق- عزل 1068 ﻫ .ق) در هند زیسته و در ملازمت شاهزاده مراد بخش بوده است. اواخر عمر را در کشمیر گذرانده و در همان جا فوت کرده و به خاک سپرده شده است. او در شعر و نثر، چیره دست بوده و در آثار خود، واژه های هندی را بسیار به کار گرفته است. طغرا شاعری مضمون آفرین بوده؛ ولی با این همه بلندپروازی، به آوازه ای درخور، نرسیده است. در تحقیق حاضر، به معرفی او و آثار وی بویژه نسخه ی خطی دیوانش می پردازیم. در این مقاله به معرفی دو نسخه ی خطی طغرا و همچنین ارتباط وی با شبه قاره ی هندوستان التفات شده است. روش تحقیق در این مقاله به شیوه ی موضوعی است و ضرورت این پژوهش، کمک به شناخت بیشترسبک هندی و برهه ای از تاریخ و فرهنگ شبه قاره ی هندوستان است.
During the Timurids dynasty، the Indian subcontinent was the cradle of nurturing the Persian poets. At that time، a group of the Iranian poets moved to that territory، settled down and passed away there. The reputation of some is widespread، but some are less known. One of these eloquent poets is Toqra-ye-Mashhadi، who is unfortunately almost unknown among people.
He was a very talented Indian style poet in the 11th Century A.H. who traveled to India during the monarchy of Shah Jahan and was an attendant of Prince Moradbakhsh. He spent his final days in Kashmir where he passed away and was buried. He was an expert in poetry and prose and used many Indian words in his works. Toqra was a theme-creating poet; however، in spite of his ambitions، he did not reach his deserved position.
In the present study، we are trying to introduce Toqra and his works، in particular، the manuscript of his divan، paying attention to Toqra’s two manuscripts and also his relationship with the Indian subcontinent. The method of the study is thematic and the purpose is to provide help for more knowledge on the Indian style and on a period of the history and culture of the Indian subcontinent.