Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی آثار اقتصادی و فرهنگی توسعه جهانگردی از دیدگاه ساکنین

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 1 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : جهانگردی، توسعه جهانگردی از دیدگاه ساکنین، اقتصادی، توسعه، ساکنین، فرهنگی، دیدگاه ساکنین مقصدهای جهانگردی نسبت، جامعه میزبان، صنعت، گردشگران، جهانگردی نسبت به آثار اقتصادی، بررسی آثار اقتصادی و فرهنگی، آثار، فرهنگی توسعه، پژوهشهای، جهانگردی فرهنگ جامعه میزبان، مقصدهای جهانگردی نسبت به آثار، پیامدهای، توسعه جهانگردی بر فرهنگ جوامع، فرهنگ جامعه میزبان، ادراک و نگرش ساکنین، اجتماعی، منطقه، فرهنگ جامعه میزبان و گردشگران، مطالعات، منفی، نگرش ساکنین نسبت به توسعه، مردم، تاثیرات توسعه جهانگردی بر فرهنگ، مشاغل

با وجود اینکه امروزه جهانگردی به عنوان یکی از صنایع خدماتی برتر دنیا، روند رو به توسعه چشمگیری در پیش گرفته و نقش مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورها ایفا می‌نماید، در خصوص پیامدهای ان برای جوامع میزبان اختلاف نظرهای وجود دارد.از این نظر که اغلب آثار اقتصادی آن را مثبت و تأثیرات فرهنگی آن را منفی تلقی می‌نمایند. از آنجایی که شناسایی آثار واقعی جهانگردی در ادراک و نگرش ساکنین و در توسعه این صنعت تاثیر بسزای دارد، در نتیجه موضوع مطالعات فراوان قرار گرفته است.مقاله حاضر به برسی و تحلیل دیدگاه ساکنین مقصدهای جهانگردی نسبت به آثار اقتصادی و فرهنگی این پدیده بر اساس پژوهشهای انجام شده، می‌پردازد.

خلاصه ماشینی: "برخی از پژوهش‌ها نیز ارتباط بین عواملی همچون نوع و شکل جهانگردی، منافع اقتصادی حاصل از آن، ویژگی‌های جمعیتی، موقعیت سیاسی و اقتصادی میزبان، میزان ازتباط جامعه با جهانگردان یا دوری نزدیکی آنها به مراکز حضور و اقامت گردشگران را با نگرش ساکنین نسبت به توسعه این صنعت مورد بررسی قرار داده‌اند(ای‌پی و کرامپتون 8 ، 1998، ص 123). که این عامل سندیت و اعتبار این مسئله مهم در صنعت جهانگردی را خدشه‌دارنموده است؟مثلا نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در ایران انجام گرفته است بیانگر اعتراض بسیاری از گردشگران نسبت به غیر اصیل بودن یا کیفیت پایین کالاهایی می‌باشد که به عنوان صنایع دستی و محلی در ایران به آنها عرضه شده است(فقیهی و کاظمی، 1382) با وجود انتقاداتی که در خصوص آثار منفی جهانگردی بر فرهنگ وجود دارد، مطالعه دیدگاههای ساکنین، نشان دهنده برخی منافع و آثار مثبت توسع جهانگردی بر فرهنگ جوامع میزبان است(جعفری و ضرغام، 2000;بسکولی و دیگران، 2002). ازجمله دلایل ضرورت حمایت شهروندان و ساکنین از برنامه‌های جهانگردی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: اولا:رفتارهای دوستانه و میهمان نوازی جامعه میزبان از عوامل اساسی در موفقیت صنعت جهانگردی است; ثانیا:با توجه به نقش میزبانان؛مشارکت ساکنین در اجرا و یا کمک به تحقق برنامه‌های توسعه جهانگردی الزامی است؛ ثالثا:در جوامع مدنی که نظر مردم در تصمیم‌گیری برای افزایش مالیات یا سرمایه‌گذاری‌های دولتی موثر باشد، ساکنین نسبت به هرگونه افزایش مالیات یا سرمایه‌گذاری در جهت توسعه زیر ساختهایی مانند هتلها، مراکز اقامتی و تفریحی یا مراکز اطلاع‌رسانی، سوال می‌کنند و باید پاسخهای قانع‌کننده‌ای برای آنها وجود داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.