چکیده:
ارزشها بهعنوان راهنمای رفتار و اساس شکلگیری گرایشها و کنشهای افراد جامعه و عنصری تعیینکننده در ساختار فرهنگی جوامع هستند. جامعهشناسان معتقدند که پایههای هر جامعه، ریشه در ارزشها و نظام عقیدتی آن دارد. مقاله حاضر به تحلیل محتوای ارزشهای دینی در اخبار شبکههای سیما در سال 1188، با هدف بررسی میزان توجه به ارزشهای دینی در اخبار شبکههای سیما پرداخته است. این مطالعه به روش تحلیل محتوا، جامعه آماری این تحقیق اخبار شبکههای سیما شامل بخش خبری 81 شبکه یک، 28:11 شبکه دو، 11 شبکه سه، 21 شبکه چهار و 21 شبکه پنج، به مدت یکسال و شیوه نمونهگیری آن بهصورت سیستماتیک بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین کارکرد رسانهای اخبار دینی شبکههای سیما تاکید بر مقوله رفتارهای دینی، و بیشترین مقوله ترویجی فرهنگ اسالمی شامل سعادتگرایی و دفاع از مظلومان، تقید به مسائل اسالمی و عدالتطلبی و امر به معروف و نهی از منکر به ترتیب در ارزشهای دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخالقی در اخبار دینی شبکههای سیما بوده است. وحدت مسلمین نیز بیشترین میزان ارزش برجستهسازی شده در اخبار دینی شبکههای سیما بودند. عفاف و حجاب نیز بیشترین میزان ارزش فرهنگی پرداختهشده در اخبار دینی شبکههای سیما بوده است
خلاصه ماشینی:
"پیامآفرینان در اخبار دینی شبکههای سیما به تفکیک ارزشها (درصد) ارزشهای ارزشهای ارزشها ارزشهای ارزشهای کل فرهنگی- اجتماعی اخالقی سیاسی دینی پیامآفرینان 2/32 22 2/12 22 12 مردم 1/38 3/38 8/1 8/88 18 مقام معظم رهبری 8/1 2 3/1 28 28 مراجع و علما 8/18 1/28 8/21 21 3/2 مقامهای حاکمیتی 3/3 3/1 8/1 3/1 1 روحانیان 1/1 3/1 3/1 8/8 3/3 دانشگاهیان 8/8 8/88 2/3 1/8 3/8 هنرمندان 1/1 2 2 1/ 3/3 سایر 228 228 228 228 228 جمع 128/11 =2X 81 =df 000/=sig 07 دین و ارتباطات، سال نوزدهم، شمارة دوم (پیاپی 42)، پاییز و زمستان 1391 با توجه به نتایج آماری بهدستآمده از آزمون خیدو (128/11) و درجه آزادی 81 و سطح معناداری (222/2) و ضریب خطای احتمالی 32/2 درصد بین ارزشها و پیامآفرینان در اخبار دینی شبکههای سیما رابطة معناداری وجود دارد.
شاید بتوان گفت مسئلة اصلی این است که با گسترش رسانههای مدرن، تبلیغ دینی در جامعة ما، خواسته یا ناخواسته، با چنین رسانههایی گره خورده است؛ اما همچنان این دغدغه وجود دارد که آیا راهبردهای موجود تبلیغ رسانهای یا انتقال ارزشهای دینی مفید بوده است؟ به نظر میرسد بخشهای خبری سیما، بهعنوان یکی از رکنهای اساسی برنامههای رسانه ملی، نقش مؤثر در فرهنگسازی و انتقال ارزشهای دینی برای مخاطبان دارند و صدا و سیمای جمهوری اسالمی ایران با توجه به اینکه یکی از ارکان و وظایف آن در آگاهسازی و اطالعرسانی میداند و با تهیه و پخش اخبار بهویژه در تحقق چنین هدفی است، بهطور منطقی و در عمل باید بتواند برای رسیدن به این اهداف مخاطبان خود را یاری و کمک بررسی ارزشهای دینی در اخبار دینی شبکههای سیما در سال 8891..."