چکیده:
واژه سیاست به معنای اقدام به کاری طبق مصلحت آن است. بر اساس مبانی اسلام می توان گفت سیاست، در معنای عام، تجلی ولایت و رهبری خلق برای حرکت به سوی خالق و زمینه سازی تحقق هدف خلقت انسان است. تعریف سیاست در معنای خاص آن نیز چنین است؛ تدبیر و اداره امور جامعه در مسیر تحقق ولایت الهی. نگاه علی (ع) به سیاست نگاهی توحیدی و الهی است. سیاست به دلیل نقش اساسی اش در شکل گرفتن رفتار و اخلاق جامعه و تاثیر ساختار و رفتار حکومت در سرشت و سرنوشت معنوی مردم جایگاه برجسته ای دارد. رویکرد بنیادین در حکمت سیاسی علی (ع) عبارت است از سیاست آن گونه که باید باشد. تلاش سیاسی در نگاه امام فقط به قصد احراز قدرت نیست. در فلسفه سیاسی علی (ع) توجه به آخرت و اصالت آن، اخلاص، پرهیز از دنیاگرایی، و رعایت اصول اخلاقی و سیاسی مطلوب شمرده می شود. از دیدگاه آن حضرت حکومت پیمانی است سه جانبه میان خدا و مردم و حاکم. در حکومت علوی عمل کردن به دین خدا و رعایت حقوق خلق در هم می آمیزد و قدرت فقط از راه های مشروع و ارزش مند استقرار می یابد. استبداد در بینش علوی جایی ندارد. وظیفه امام نیز فرمان بردن از خدا و رعایت حدود الهی است. از دیدگاه آن حضرت مهم ترین مولفه های سیاست اخلاقی عبارت است از: حق طلبی، عدالت محوری، ابزارانگاری قدرت، تقوای سیاسی، کرامت انسانی، مردم گرایی، صلح مداری، عهدمندی، و مصلحت سنجی. در کارنامه سیاسی امام علی (ع) هیچ گونه گسستی میان گفتار و کردار نیست و هریک ترجمان دیگری است. آن حضرت اخلاق و سیاست را به هم آمیخت و زمانی که قدرت را به دست گرفت، ذره ای از اصول اخلاقی را فرو نگداشت. در حوزه سیاست از عرصه دیانت رخ برنتافت و نه به بهانه حفظ دین از سیاست روی برگرداند و نه به بهانه حفظ قدرت از دین مایه گذاشت. اخلاق قشر نازکی بر سیاست آن حضرت نبود، بلکه درون مایه آن بود و در کانون توجه آن حضرت قرار داشت
خلاصه ماشینی:
آن چـه در ايـن نوشته بدان پرداخته مي شود، مباحث مربوط به حوزة فلسفة اخلاق نيست ، بلکه مهـم تـرين مؤلفه هاي حسن و قبح عقلي است که دين بر آن صحه نهـاده و در ميـان پيـروان اديـان و مکاتب مختلف مورد وفاق است ، مانند: ناخوشايندبودن ستم ، کذب ، مکر و فريب ، خيانـت در امانت ، و نقض عهد و پيمان ؛ خوشايندبودن عدل ، راست گويي ، صداقت ، و پاي بندي بـه تعهدات و امثال آن که در حوزة عمل سياسي با استناد به سيرة امام علي (ع ) اجمالاً بررسـي پژوهش نامة علوي، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ خواهد شد.
کرامت انساني خصيصه اي است که جلوه هايش از فطـرت انسـان برمـي آيـد و بـه پژوهش نامة علوي، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ زيباترين وجه زيبايي هاي اخلاق را به تصوير مي کشد.
امام علي از مـردم گرايـي خـود چنـين يـاد مي کند: «فقط به اصرار مردم حکومـت را پـذيرفتم تـا در احقـاق حـق آنـان تـلاش کـنم » پژوهش نامة علوي، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ (نهج البلاغه ، ١٣٨٣: خطبة ٩٢).
پژوهش نامة علوي، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ از ديگر جلوه هاي اين عنصر شرايط گزينشي امام (ع ) براي فرماندهان لشکر است .