چکیده:
با توجه به اینکه تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف عمده نظام آموزش دانشگاهی در نظر گرفته شده و از سوی دیگر، آموزش عالی وارد عرصه جدیدی شده که مولفه کیفیت از مشخصه های اصلی آن محسوب می شود، شناسایی عوامل کیفی موثر بر توسعه تفکر انتقادی دانشجویان ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد. لذا مطالعه حاضر که از نظر روش، پیمایشی و از نوع همبستگی است، با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های چهارگانه آن در تفکر انتقادی دانشجویان صورت گرفته است. یافته ها نشان داد که بین کیفیت تدریس و تفکر انتقادی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (55/0r=، 001/0>p). از بین مولفه های چهارگانه روش تدریس، مولفه طرح درس کم ترین رابطه (20/0r=، 05/0>p) و مولفه رابطه بین فردی بیشترین رابطه (52/0r=،001/0>p) را با تفکر انتقادی دانشجویان دارد. کیفیت تدریس اساتید قادر به پیش بینی 30% از تفکر انتقادی دانشجویان است (001/0p<، 65/62= (147،1)F). مولفه روابط بین فردی، بیشترین قدرت پیش بینی برای تفکر انتقادی دانشجویان را دارد (001/0، p<23/5t=). علی رغم شواهد مبتنی بر نقش کیفیت تدریس در تفکر انتقادی دانشجویان، شایسته است که در نظام آموزش عالی، توجه به بعد کیفی تدریس به صورت یک امر حرفه ای برای اساتید تلقی شود
Since critical thinking is one of the main goals of university education system and quality is one of the main attributes of educational systems، identifying quality factors effecting critical thinking of students is necessary. So the purpose of present study is to investigate the role of teaching quality and its 4 components-including Lesson plans، teaching performance، teaching and assessing interpersonal relationships- in critical thinking of students. This paper is a correlation survey. Findings showed 1- There is a significant relation between teaching quality and students'' critical thinking (p
خلاصه ماشینی:
تفکر انتقادی ، کیفیت تدریس ، برنامه درسی ، آموزش عالی مقدمه یادگیری تفکر، یک هدف اساسی در آموزش های رسمی است (برنارد ١ و همکاران ، ۲۰۰۸) وانتقال دانشجویان از دنیای خودمحورمبتنی بر تجربیات شخصی محدود، به قلمروی انتزاعی تر و متضمن حقایق متعدد، به عنوان یکی از اهداف اصلی هر نظام دانشگاهی در نظر گرفته می شود (مایرز٢، ۳۶:۱۳۸۶).
Demir, Bacanli, Tarhan " Dombayci 6.
هر چند مهارت های تفکر انتقادی از طریق برنامه های درسی قابل بهبود هستند (ماندی و دنهام ٩، ۲۰۰۸) وباید به عنوان یک عامل کلیدی (تی سوی ١٠، ۲۰۰۲، جونز١١، ۲۰۰۷، کاستل ، ١٢ ۲۰۰۶) در تمامی مؤلفه های برنامه درسی نظام دانشگاهی به خصوص در سطوح بالای تحصیلی گنجانده شوند (پیاو١٣، ۲۰۱۰)، اما به گفته پیج ١٤(۲۰۰۷) متأسفانه دانشجویان ما قادر نیستند دانش محتوایی کسب شده را در موقعیت های واقعی به کار گیرند؛ همچنان که نتایج مطالعات بسیاری حاکی از این واقعیت است (امین خندقی و پاک مهر، ۱۳۹۰؛ امین خندقی ، پاک مهر و 1.
Gezer , Kantek " Öztürk 2.
Lun, Fischer " Ward 6.
Tiwari, Avery " Lai 8.
Kasmurie, Kitot , Ahmad " Seman 12 .
Curtis, Rudd, Gallo, Eckhardt " Ricketts 16 .
Levinthal,, Lansky " Andrews 7.
1. Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (A form) یافته ها میانگین نمرات کیفیت تدریس اساتید و تفکر انتقادی دانشجویان به تفکیک جنسیت و مقطع تحصیلی در جدول ۱ گزارش شده است .
Ozturk, Muslu " Dicle 3.