Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی پیرامون معنای «ان» در آیه «وان کان مکرهم لتزول منه الجبال»

نویسنده:

(7 صفحه - از 4 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : مکر ،لام ،قرآن ،نیرنگشان ،مکرهم ،فتحه لام اول ،کوه‌ها ،آیات قرآن ،ترجمه ،کسره لام اول ،الجبال ،نافیه ،قرائت مشهور نافیه ،مترجمان ،نفی ،خدا ،مفسران ،بیروت ،وصلیه ،قرائت فتحه لام ،قرائت مشهور ،احتمال ،مفهوم ،ثقیله ،حرف از حروف قرآنی ،القرآن ،نافیه و لام تأکید ،تفسیر ،آیات قرآن تدبر ،نیرنگشان کوه‌ها

خلاصه ماشینی:

"آیه مورد نظر این است: وقد مکروا مکرهم وعند الله‌ مکرهم وان کان مکرهم لتزول منه الجبال (ابراهیم / 46) نکته‌ای که مورد نظر است و مترجمان کمتر به آن توجه کرده‌اند، در جمله: «وان کانمکرهم لتزول منه الجبال» است، و آن این که حرف «ان» در این جا چه معنایی دارد و جایگاهآن در این جمله چیست؟ باید توجه داشت که کلمه «لتزول» که در این جمله آمده، در قرائت مشهور که قرآن‌هایموجود نیز بر اساس آن نوشته شده، با کسره لام اول و فتحه لام آخر خوانده شده است؛ تنهاائی آن را «لتزول» با فتحه لام اول و ضمه لام آخر خوانده است که این قرائت، قرائتی شاذاست (1) و نکته در همین جاست، زیرا در قرائت کسائی «ان» در اول جمله، مخففه از مثقله وبرای تأکید است، مانند: و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین (جمعه / 2) وان یکاد الذین کفروالیزلقونک (قلم / 51). در آیه مورد بحث، چنان که گفتیم، در قرائت مشهور «لتزول» با لام مکسور آمده و این لامبرای جحد است و همواره بعد از حرف نفی می‌آید و برای تأکید نفی است، مانند: ما کان الله‌لیذر المؤمنین (آل عمران / 179) وما کان الله‌ لیطلعکم علی الغیب (آل عمران / 179) وما کانالمؤمنون لینفروا کافة (توبه / 122) وما کان الله‌ لیعذبهم (انفال / 33) و غیره. البتهبا توجه به قرائتی که گفتیم، این احتمال بسیار ضعیف است و سیاق آیه نیز آن را نفی می‌کند،یرا آیه در مقام دلداری و تسلی خاطر پیامبر نازل شده است، تا آن حضرت از مکر و نیرنگافران هراسی نداشته باشد؛ و این مقام مقامی است که باید نیرنگ آنان کوچک شمرده شود،و روشن است که این مفهوم با نافیه بودن «ان» سازگار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.